Utusan Borneo (Sarawak)

Wanita rempuh sekolah di Australia

Dua kanak-kanak maut dan tiga lagi parah dalam kemalangan di pinggir Sydney

-

SYDNEY: Dua kanak-kanak kecilmautd­antigalagi­cedera parah semalam apabila sebuah kereta merempuh bilik kelas mereka di sebuah sekolah di Sydney, di mana saksi dan jabatan kecemasan menggambar­kan suasana huru- hara di tempat kejadian.

Tragedi berlaku di Sekolah Awam Banksia Road apabila kereta berkenaan merempuh bangunan bilik kelas kayu tidak lama selepas kelas bermula.

Lesen pemandu wanita berusia 52 tahun terbabit telah digantung dan suspe didakwa atas dua tuduhan pemanduan secara berbahaya hingga mengakibat­kan kematian dan pemanduan secara cuai.

S u s p e k d i l a p o r k a n menghantar seorang kanakkanak di sekolah tersebut pada waktu kejadian.

“K e n d e r a a n t e r u s merempuh di dalam bangunan dan malangnya sejumlah kanak-kanak cedera,” kata Penolong Pesuruhjay­a Polis Trafik Negeri New South Wales Stewart Smith.

“Akibat pelanggara­n itu, lima kanak- kanak segera dikejarkan ke Hospital Westmead.

“Malangnya, dua daripada kanak-kanak terbabit, lelaki, telah terkorban.”

Kedua-dua kanak-kanak lelaki yang maut itu berusia lapan tahun.

Seramai 17 lagi kanakkanak dan seorang guru menerima rawatan di tempat kejadian atas kecederaan ringan.

Superinten­den Ambulans Negeri Stephanie Radnidge berkata, anggota perubatan kecemasan tiba di tempat NEW DELHI: Seorang wanita yang berang memaksa sebuah pesawat membuat pendaratan kecemasan selepas mendapat tahu suaminya curang.

Wanita warga Iran itu dalam perjalanan dari Doha ke Bali bersama suami dan anak mereka dalam penerbanga­n Qatar Airways kelmarin, lapor Hindustan Times di India semalam.

Ketika suaminya tidur, dia menggunaka­n tangan suaminya untuk membuka telefonnya yang dilindungi dengan cap jari, sekali gus mendedahka­n kecurangan­nya dalam segala perincian jelas.

Berang dengan penemuan itu, wanit terbabit mulai memukul suaminya dan kru ka- kejadian dan menyaksika­n suasana penuh huru-hara.

“Terdapat beberapa guru dan kanak- kanak yang amat ketakutan dan gelisah di tempat kejadian satu kemalangan yang dahsyat,” katanya.

“Mereka sudah tentulah menangis, mereka ketakutan, ada yang meminta untuk bin yang campur tangan gagal menenangka­n keadaan.

Apabila keadaan semakin teruk, juruterban­g terpaksa membuat pendaratan kecemasan di bandar selatan Chennai.

Wanita terbabit, suaminya dan anak mereka dikeluarka­n dari pesawat yang kemudian kembali terbang ke Indonesia, menurut pegawai keselamata­n yang tidak dinamakan kepada akhbar tersebut.

“Keluarga terbabit bermalam di lapangan terbang Chennai dan dihantar ke Kuala Lumpur, Malaysia dengan penerbanga­n Batik Air.

“Tiada tindakan polis telah diambil,” katanya. — AFP dipertemuk­an dengan ibu bapa mereka, itu adalah respons semula jadi dalam keadaan yang begitu buruk.

“Keadaan ternyata huruhara,” ujarnya.

Seorang bapa yang begitu sedih memberitah­u bagaimana dia mengangkat kereta tersebut yang menindih seorang budak lelaki yang nazak, manakala seorang lagi budak menjerit memanggil ibunya dalam huru- hara selepas kejadian.

“Kami bertiga mengangkat kereta itu dan seorang lelaki menarik mangsa keluar dari bawah kereta,” kata lelaki itu yang enggan dikenali, kepada akhbar Sydney Daily Telegraph.

Beliau menambah kata, seorang lagi rakan sekelas mangsa yang cedera parah terlantar tidak jauh daripadany­a.

“Anak itu berkata ‘saya mahu ibu saya’.

“Ibunya mungkin tidak sempat melihatnya sebelum mangsa mati.”

Pelajar Mariam Issmail memberitah­u Perbadanan Penyiaran Australia bahawa beliau melihat seorang guru pengsan selepas nahas berlaku, manakala guru lain mengusung kanak-kanak ke dalam ambulans.

“Kesemua mangsa berlumuran darah dan keadaan di tempat kejadian amat teruk,” katanya. — AFP

Skandal terbongkar, cuti terbatal

 ?? — Gambar Reuters ?? MALANG: Pegawai perkhidmat­an kecemasan dan polis memeriksa sebuah kenderaan yang merempuh bilik kelas sebuah sekolah rendah di Greenacre, pinggir Sydney semalam.
— Gambar Reuters MALANG: Pegawai perkhidmat­an kecemasan dan polis memeriksa sebuah kenderaan yang merempuh bilik kelas sebuah sekolah rendah di Greenacre, pinggir Sydney semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia