Utusan Borneo (Sarawak)

Kebakaran Pasar Besar Seremban perbuatan khianat JKDM Terengganu pantau penumpang pesawat kekang penyeludup­an dadah

-

SEREMBAN: Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan mengesahka­n punca kebakaran Pasar Besar Seremban pada 9 Sept lepas adalah perbuatan khianat.

Pengarahny­a Norazam Khamis berkata, ia berikutan penemuan lima sampel yang mengandung­i kesan cecair mudah menyala jenis petrol yang telah dicurahkan di hadapan gril pintu lipat sebuah kedai makanan dan minuman di tingkat satu pasar itu.

“Dalam kes ini, dua anjing pengesan (K9) bomba digunakan dalam siasatan dan lima sampel diambil untuk dianalisa pegawai kimia di makmal penyiasata­n kebakaran bomba negeri. Hasil analisa mendapati lima sampel tersebut mengandung­i kesan cecair mudah menyala jenis petrol,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di sini, semalam.

Beliau berkata, bomba turut menemukan bahan untuk menghidupk­an api dalam bakul sampah.

Hasil siasatan tersebut telah diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan seterusnya.

Dalam pada itu, Norazam juga memaklumka­n bomba menerima panggilan kecemasan kejadian berkenaan agak lewat selain tiupan angin yang kuat menyebabka­n kebakaran merebak hingga hampir kes- eluruhan pasar tersebut.

“Kita juga berhadapan dengan kesukaran semasa proses memadamkan api memandangk­an kebanyakan kedai dipasang dengan gril besi dan dilapisi dengan gril pintu lipat. Kita terpaksa buka sela- pis demi selapis untuk setiap kedai,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan meluahkan rasa kesal tragedi ini berpunca daripada perbuatan khianat. — Bernama KUALA TERENGGANU: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Terengganu mengambil pelbagai langkah termasuk memantau penumpang pesawat di Lapangan Terbang Sultan Mahmud bagi mengekang cubaan menyeludup dadah dan bahan terlarang ke negeri itu.

Pengarahny­aAidid Tajuddin berkata ini berikutan bagasi penumpang yang transit di Lapangan Terbang Antarabang­sa KUALA LUMPUR: Polis melancarka­n operasi menjejak dua lagi anggota kumpulan ‘John’ yang aktif melakukan pecah rumah di sekitar pusat pentadbira­n Putrajaya terutama pada waktu bekerja sektor awam.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mazlan Lazim berkata suspek lelaki berumur 28 dan 29 tahun itu dipercayai KL (KLIA) di Sepang hanya akan diperiksa di destinasi terakhir dalam negara.

Katanya JKDM mengenal pasti antara modus operandi sindiket dadah antarabang­sa ialah menggunaka­n syarikat penerbanga­n Malaysia yang membuat penerbanga­n dari luar negara terus ke Terengganu.

“Kita akan mengenal pasti penumpang-penumpang yang berisiko ini dan kita memantau daripada awal berdasarka­n melakukan beberapa jenayah pecah rumah di Putrajaya pada 30 Okt lepas.

Katanya, kumpulan penjenayah itu juga dipercayai bergiat di kawasan Ampang, Bandar Sunway dan Shah Alam.

“Seminggu lalu, kami telah menahan enam lelaki anggota kumpulan berkenaan di Putrajaya berumur 23 sehingga risikan dan maklumat yang kita ada,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Katanya, antara kejayaan terbesar JKDM Terengganu dalam tempoh lima tahun lepas ialah merampas 10 kilogram dadah ketamine dianggar bernilai RM700,000 pada April lalu di Lapangan Terbang Sultan Mahmud yang membawa kepada penahanan seorang penumpang lelaki warganegar­a India. — Bernama 62 tahun yang bergiat aktif kegiatan pecah rumah sejak 2015.

“Modus operandi mereka ialah dengan menurunkan seorang anggota mereka di kawasan perumahan Putrajaya untuk pecah rumah manakala yang lain akan memantau kawasan sekitar dan seorang lagi menunggu dalam kenderaan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PERBUATAN KHIANAT: Norazam (tengah) menunjukka­n laporan status kebakaran Pasar Besar Seremban di Seremban, semalam.
— Gambar Bernama PERBUATAN KHIANAT: Norazam (tengah) menunjukka­n laporan status kebakaran Pasar Besar Seremban di Seremban, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia