Utusan Borneo (Sarawak)

Modric bawa harapan Croatia ke Rusia

Ia adalah kejohanan ke-6 pemain tengah Real itu jika pasukannya layak Piala Dunia 2018

-

ZAGREB, Croatia: Croatia berharap bintang kelab Real Madrid, Luca Modric untuk membawa harapan negaranya ke Piala Dunia apabila bermain perlawanan playoff terakhir Zon Eropah menentang Greece Jumaat ini.

Kapten Croatia berusia 32 tahun itu berdepan tahun yang sukar, dengan reputasi cemerlang beliau tercemar dengan satu skandal pada bulan Jun dengan dakwaan memalsukan keterangan yang beliau berikan pada satu perbicaraa­n rasuah.

Tetapi kemarahan di kalangan penyokong k e l i h a t a n d i l u p a k a n dengan cepat selepas aksi cem e r - lang beliau ketika menewaskan Ukraine 2-0 pada bulan Oktober untuk mengesahka­n kelayakan ke playoff terakhir kelayakan ke Piala Dunia 2018 di Rusia. P a s u k a n kebangsaan sekarang berharap p e m a i n t e n g a h itu akan b e r a k s i di tahap t e r b a i k u n t u k m e m - b a n t u p a s u - k a n m e n - e w a - s k a n j u a r a Eropah 2004 dan m e n - jamin satu tempat ke Rusia. Modric adalah bintang ter- besar yang dihasilkan oleh Croatia sejak 1998, apabila mereka mengejutka­n n ramai pihak dengan melangkah angkah ke separuh akhir Piala Dunia 1998 sebelum tewas kepada pasukan tuan rumah Perancis.

Pada bulan Okto- ber, Modric, untuk k kali ketiga, disenarai ai dalam Pasukan Immpian FIFA, yang dipilih pilih dari ribuan pemain profesiona­l seluruh dunia. Pada 2015, beliau menjadi pemain Croatia pertama ertama berada dalam Skuad Impian FIFA.

Modric cukup popular di Croatia sehingga a beliau memberi keterangan n dalam satu perbicaraa­n rasuah uah bekas pemilik kelab Dinamo Zagreb, Zdravko Mamic.

Mamic, yang dianggap orang paling berpengaru­h dalam bola sepak Croatia, dituduh – bersama- sama adiknya, Zoran Mamic dan dua yang lain – menyalahgu­na kuasa dan melakukan rasuah.

Mereka didakwa mengaut lebih dari 15 juta euro dari Dinamo Zagreb dan 1.5 juta euro dari wang persatuan kebangsaan.

Wang didakwa disonglap menerusi perjanjian tidak wujud berkaitan perpindaha­n pemain, termasuk perpindaha­n Modric ke Tottenham.

Ketika memberi keteran- g a n , M o d r i c jelas kelihatan tidak selesa dan keliru dan gagal mengingati tahun di mana beliau membuat penampilan sulung bersama Croatia.

Selepas pendakwa raya berkata kenyataan beliau berbeza dengan apa yang beliau berikan semasa siasatan pada 2015, Modric kemudian bertukar dari seorang saksi kepada seorang suspek.

Beliau disiasat kerana dakwaan memberi keterangan palsu dan boleh dihukum penjara sehingga lima tahun.

Bagaimanap­un, menjelang pe perlawanan Jumaat ini, Mod Modric berkata: “Kami mempu mempunyai keyakinan teta tetapi juga lawan yang sukar.”

J i k a C r o a t i a layak, ia adalah kejohanan keenam b buat Modric. Beliau b beraksi di dua kejoha hanan Piala Dunia dan tiga kejohanan Eropah ( Eu Euro), termasuk di Peran Perancis 2016. Mod Modric beraksi 101 kali untuk Croatia dan menjaringk­a jaringkan 11 gol. Beliau menggan menggantik­an Darijo Srna sebagai kapten pasukan tahun le lepas.

Perlaw Perlawanan pertama melihat Cro Croatia menanti kunjungan G Greece di Stadium Zagreb Maksimir dengan perlawa perlawanan kedua pada 12 November berlangsun­g di Piraeus, Greece.

Persekutua­n bola sepak kedua- dua negara sudah bersetuju di mana atas sebab keselamata­n, kedua- dua perlawanan akan berlangsun­g tanpa penyokong pasukan pelawat. — AFP

Kami mempunyai keyakinan tetapi juga lawan yang sukar. Luca Modric Pemain tengah Real Madrid

 ??  ?? MODRIC
MODRIC
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia