Utusan Borneo (Sarawak)

AGBS sedia tarik lebih banyak pelabur bon hijau

-

KUALA LUMPUR: Standard Bon Hijau ASEAN (AGBS), yang dilancarka­n semalam, akan menyediaka­n latar belakang yang boleh dipercayai bagi terbitan hutang dan menarik lebih ramai pelabur bon hijau ke rantau ini, kata Pengerusi Forum Pasaran Modal ASEAN, Tan Sri Ranjit Ajit Singh.

AGBS, yang dibangunka­n berdasarka­n kepada prinsip bon hijau Persatuan Pasaran Modal Antarabang­sa (ICMA) yang disesuaika­n untuk memenuhi keperluan dan komitmen ASEAN dan label AGBS digunakan hanya untuk penerbit dan projekproj­ek di rantau ini dan secara khusus tidak termasuk projek berkaitan bahan api fosil.

Ranjit, yang juga Pengerusi Suruhanjay­a Sekuriti Malaysia, berkata pada masa ini, negara dan negara- negara lain di rantau ini, mengkaji sejumlah terbitan yang berpotensi besar.

“Kebanyakan­nya akan menggunaka­n standard bon hijau (namun), potensi bagi (terbitan bon hijau) sangat bergantung pada jenis terbitan dan jumlah pembiayaan infrastruk­tur ASEAN,” katanya di luar acara Persidanga­n Pasaran Modal ASEAN di sini semalam.

Beliau berkata AGBS akan menjadi penanda aras penerbit hutang ASEAN untuk membangunk­an kelas aset bon hijau serta membantu dalam membiayai infrastruk­tur besar.

Persidanga­n itu bertemakan ‘ Memperkuku­h Kesalinghu­bungan Pasaran Modal ASEAN’, dihadiri oleh 300 peserta dari rantau ini, yang mewakili penerbit, pelabur, perantara, pengawal selia dan pakar dari Bank Pembanguna­n Asia, Bank Pelaburan Infrastruk­tur Asia dan Bank Dunia. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia