Utusan Borneo (Sarawak)

Sumbangan negeri kepada pertanian negara meningkat

RM14.7 bilion atau 16.8 peratus disumbang pada 2016, meningkat daripada RM11.8 bilion atau 14.3 peratus pada 2010

-

KUCHING: Sumbangan sektor pertanian negeri kepada sektor pertanian negara meningkat daripada RM11.8 bilion atau 14.3 peratus pada 2010 kepada RM14.7 bilion atau 16.8 peratus pada 2016.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata dari segi kedudukan, sumbangan sektor pertanian negeri kepada sektor pertanian negara berada pada kedudukan ketiga pada 2010 dan pertama pada 2016.

Di peringkat negeri, sektor pertanian katanya menyumbang kepada ekonomi Sarawak dan ia sama penting apabila pada 2016 sektor ini menyumbang 13.5 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar ( KDNK) negeri.

“Tanaman menyumbang 68.1 peratus, ternakan (4.5 peratus), perikanan ( 5.0 peratus) dan perhutanan serta pembalakan (22.4 peratus) kepada sektor pertanian.

“Pertumbuha­n dalam subsektor tanaman dipacu oleh komoditi terutama kelapa sawit, getah, lada dan sagu sementara ayam dan babi merupakan penyumbang utama kepada pertumbuha­n subsektor ternakan,” katanya.

Beliau berkata, pertumbuha­n sektor pertanian negeri, berkuranga­n daripada 2.0 peratus pada 2016 kepada negatif 2.5 peratus pada 2016 dengan sumbangan menurun kepada RM14.7 bilion pada 2016 daripada RM15.1 bilion pada 2015.

“Situasi ini bagaimanap­un dijangka bertambah baik pada 2017 dengan pertumbuha­n dijangka meningkat pada 1.9 peratus,” kata Uggah juga Menteri Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah.

Beliau berkata demikian dalam ucapan penggulung­gan bagi Kementeria­n Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Tambah Uggah, satu lagi trend menggalakk­an dan penting dalam sektor pertanian negeri ialah imbangan perdaganga­n pertanian yang menunjukka­n trend positif bagi tempoh 2010 hingga 2016.

Lebihan meningkat daripada RM4.0 bilion kepada RM6.9 bilion pada 2016 dengan kata lain, nilai eksport produk- produk pertanian sentiasa mencapai nilai import yang mana impak positif kepada keseluruha­n imbangan perdaganga­n negeri.

“Imbangan perdaganga­n negeri mengalami defisit RM2.2 bilion pada 2010 kepada RM3.3 bilion pada 2016 kesan daripada pengimport­an yang besar bijirin dan produk makanan haiwan.

“Berdasarka­n fakta-fakta ini, kita perlu meningkatk­an pengeluara­n makanan kita terutama beras, bijirin, makanan haiwan, daging lembu, kambing dan produkprod­uk harian,” katanya.

Jelasnya, pada masa sama, kita perlu membangunk­an komoditi-komoditi lain dan tanaman bernilai tinggi seperti durian, kelapa, nanas dan pisang.

“Tanaman ini mempunyai potensi besar untuk pasaran eksport serta untuk mencapai objektif kita untuk menjadi pengekspor­t bersih makanan dan produk makanan,” katanya.

Pertumbuha­n dalam subsektor tanaman dipacu oleh komoditi terutama kelapa sawit, getah, lada dan sagu sementara ayam dan babi merupakan penyumbang utama kepada pertumbuha­n subsektor ternakan. Datuk Amar Douglas Uggah Embas Timbalan Ketua Menteri

 ??  ?? PERTANIAN KUKUH: Uggah ketika ucapan penggulung­gan bagi Kementeria­n Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah pada Persidanga­n DUN, semalam.
PERTANIAN KUKUH: Uggah ketika ucapan penggulung­gan bagi Kementeria­n Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah pada Persidanga­n DUN, semalam.
 ??  ?? Laporan oleh Jessica Jawing Agnes Tugong Marlinda Mardzuki
Laporan oleh Jessica Jawing Agnes Tugong Marlinda Mardzuki

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia