Utusan Borneo (Sarawak)

Lima isu di Liga Perdana Inggeris

-

LONDON: Selepas cuti antarabang­sa terakhir pada tahun ini, bola sepak Liga Perdana Inggeris selama tujuh minggu akan bermula pada hujung minggu ini sehingga Disember dan pusingan ketiga Piala FA pada awal Januari.

Manchester City pimpinan Pep Guardiola mendahului lapan mata di tempat teratas dan boleh meninggalk­an kelab lain jauh di belakang.

Pencabar terdekat mereka, Manchester United (MU), Tottenham Hotspur dan juara bertahan Chelsea, dipisahkan oleh satu mata. Dapatkah Arsenal menongkah arus di utara London?

Tottenham menamatkan kempen di atas Arsenal buat pertama kali sejak 1995 pada musim lepas dan tidak merasai kekalahan dalam perlawanan menentang musuh utama mereka dalam liga sejak tiga tahun lalu.

P a s u k a n M a u r i c i o P o c h e t - tino terus menyinar musim ini, khususnya Adakah Sergio Aguero akan memulakan perlawanan untuk Man City?

Kemenangan 3- 1 Manchester City ke atas Arsenal sebelum jendela antarabang­sa membayangk­an kemungkina­n bahawa hanya Tuhan sahaja yang dapat menghalang pasukan Guardiola yang cemerlang setakat ini.

Penyokong City bimbang sebelum ini selepas penyerang Sergio Aguero dilaporkan pengsan pada waktu rehat sewaktu perlawanan persahabat­an Argentina menentang Nigeria di Rusia pada Selasa lepas.

Namun City berkata Aguero, yang baru-baru Adakah Chelsea akan kembali gembira ke The Hawthorns? Ketika Chelsea kali terakhir bermain di The Hawthorns, stadium kelab West Bromwich Albion, ia mendapati diri mengadakan parti kejuaraan selepas gol lewat Michy Batshuayi menjadikan pasukan Antonio Conte juara. Enam bulan selepas perlawanan itu, Chelsea sudah ditinggalk­an oleh Manchester City. Dapatkah MU kembali memberikan cabaran?

Setanding dengan Manchester City pada hujung September, MU semakin ketinggala­n di belakang ekoran keputusan seri 0- 0 di Liverpool dan dua kekalahan berturut- turut di tempat lawan kepada Huddersfie­ld Town dan Chelsea.

Namun situasi kecederaan mereka kelihatan semakin baik, dengan Marouane Fellaini dan Michael Carrick yang sudah cergas semula.

L a p o - ran juga menyebut Paul Pogba

Tiga mata di bawah kelompok empat kelab teratas, Liverpool dan Arsenal – yang menerima kunjungan musuh tetangga Tottenham dalam perlawanan paling menarik pada hujung minggu ini – berisiko ketinggala­n lebih jauh.

David Moyes membimbing West Ham United buat pertama kali di Watford, di mana pengurusny­a sendiri, Marco Silva, dilaporkan telah dihubungi Everton yang tidak ada pengurus.

AFP Sport memilih lima isu penting dalam EPL pada hujung minggu ini: dalam kemenangan ke atas Real Madrid dalam Liga Juara-Juara, dan duduk empat mata di atas Arsenal dalam carta liga. Namun Spurs tidak pernah menang di Stadium Emirates sejak November 2010 dan pengurus Arsenal Arsene Wenger percaya bermain di stadium sendiri boleh memberi kelebihan kepada pasukannya. ini menjadi penjaring terbanyak sepanjang zaman bagi kelab itu, sekadar rasa pening kepala dan dia memberitah­u dia bersedia untuk bermain kelmarin. dan pemain yang sudah lama tidak bermain Zlatan Ibrahimovi­c mungkin akan menjadi pemain simpanan untuk perlawanan di tempat sendiri menentang Newcastle United pada malam ini (Sabtu), yang akan memberi dorongan kuat kepada pasukan Jose Mourinho. Adakah David Moyes akan menyelamat­kan West Ham? Pulangan dua kemenangan dari 11 perlawanan yang meletakkan West Ham United dalam zon penyingkir­an menyebabka­n pemilik kelab memecat pengurus Slaven Bilic. Orang yang mereka pilih David Moyes, bukan pilihan yang dijangkaka­n, selepas disingkirk­an bersama Sunderland musim lepas. “Cita-cita saya buat masa sekarang hanya jangka pendek,” kata Moyes.

 ??  ?? BUFFON
BUFFON
 ??  ?? IBRAHIMOVI­C
IBRAHIMOVI­C
 ??  ?? CONTE
CONTE
 ??  ?? MOYES
MOYES
 ??  ?? WENGER
WENGER

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia