Utusan Borneo (Sarawak)

WOT ciptaan SMK Bintulu menang emas di peringkat antarabang­sa pula

- Oleh Abang Ismail Abang Su’ud

WASTE Oil Transforme­r (WOT) yang dibawa bertanding ke peringkat antarabang­sa oleh Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bintulu sekali lagi mencipta sejarah apabila memenangi pingat emas pada ‘Kuala Lumpur Engineerin­g Science Fair (KLESF) Internatio­nal Competitio­n’ dari 3 hingga 5 November lalu di Mines Internatio­nal and Convention Centre (MIECC) di Jalan Dulang, Mines Resort City, Seri Kembangan, Selangor.

Pertanding­an anjuran bersama Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), ASEAN Academy of Engineerin­g and Technology, Malaysia Industry Government Group for High Technology, dan The Institutio­n of Engineers Malaysia dan disokong oleh Kementeria­n Pendidikan Malaysia itu disertai oleh 309 pasukan dari lapan negara terdiri daripada Kemboja, China, Hong Kong, Indonesia, Myanmar, Filipina, Thailand dan Malaysia.

Anugerah sijil pingat emas yang ditandatan­gani oleh Pengerusi KLESF Datuk Ir Hong Lee Pee itu diberikan kepada Johnson Pau Jion Seng serta dua pelajar lagi yang mewakili SMK Bintulu untuk projek teknologi WOT terbabit yang tidak mengecewak­an untuk terus mencipta nama di peringkat antarabang­sa. IBU bapa disaran supaya terus memberi sokongan kepada Tabika Perpaduan dalam usaha mendidik dan menerap nilai murni dalam kalangan kanak-kanak.

Ketua Unit Pendidikan Awal Kanak-kanak, Julina Jaafar berkata, Tabika Perpaduan yang ditubuhkan oleh Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) menyediaka­n pendidikan terbaik kepada kanak-kanak.

“Di sini kanak-kanak membina asas pendidikan awal formal, mereka akan memperoleh kemahiran 3R (membaca, menulis dan mengira) juga belajar kemahiran menyanyi, menari dan cara untuk bergaul antara satu sama lain,” jelasnya.

Julina berkata demikian ketika merasmikan Majlis Konvokesye­n Tabika Perpaduan

SMK Bintulu diwakili oleh tiga pelajarnya Johnson Pau Jion Seng, Ronan Ling Jing Yik, Danielle Chong Shu Yi dan guru pembimbing Ling Sim Hie.

Mengulas mengenai pencapaian itu Ling yang merupakan guru Penolong Kanan Tingkatan Enam sekolah terbabit berkata, ini adalah pertama kali SMK Bintulu menyertai Bahagian Kapit di Dewan Serbaguna Sri Baleh di Kapit, baru-baru ini.

Katanya, penganjura­n majlis konvokesye­n tersebut adalah untuk meraikan kanak-kanak yang telah berjaya menamatkan sesi persekolah­an awal mereka selama dua tahun di Tabika Perpaduan.

Menurut William, apabila menganjurk­an sukan tahunan, lima acara sukan utama harus dipertandi­ng iaitu lompat jauh, lompat tinggi, lontar peluru, 100 meter dan 60 meter.

“Kita mahu acara yang terkini mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara (MSN),” jelasnya sambil memberitah­u sukan juga adalah satu pertanding­an pada peringkat antarabang­sa.

“Kami memperoleh­i pengalaman dan ilmu yang sangat berguna melalui pertanding­an ini. Peserta-peserta dari luar dan dalam negara telah menunjukka­n idea dan usaha yang sangat hebat dalam pertanding­an tersebut.

“Namun kami sangat gembira akhirnya dapat

“Kanak-kanak mula mendaftar masuk ke Tabika Perpaduan pada usia lima tahun dan berjaya menamatkan sesi persekolah awal sebelum memasuki alam sekolah rendah.

“Justeru, saya menggesa ibu bapa supaya terus memberi sokongan mereka proses pembelajar­an.

Sementara Wong dalam ucapannya berkata, sukan merupakan asas kesihatan dan dapat melatih ketabahan.

“Pendidikan berkualiti bukan sahaja mendapat keputusan akademik yang cemerlang malah perlu cemerlang dalam bidang sukan.

“Kita harus seimbang dari segi jasmani, emosi, meraih pingat emas dalam pertanding­an ini sekali gus membuktika­n pelajar Bintulu dapat bersaing di peringkat antarabang­sa dengan adanya usaha dan persediaan,” ujarnya semasa dihubungi Utusan Borneo, baru-baru ini.

Justeru katanya, hasil daripada pencapaian itu, pihaknya akan terus berusaha dan bersedia kepada pembanguna­n pendidikan awal kanak-kanak di Tabika Perpaduan,” ujarnya.

Pada majlis tersebut, seramai 88 kanak-kanak dari lapan Tabika Perpaduan telah menerima sijil tamat tabika masing-masing.

Tabika mengambil bahagian ialah Tabika Perpaduan Bunga Mawar, Tabika Perpaduan Bunga Kekwa, Tabika Perpaduan Bunga Orkid, Tabika Perpaduan Bunga Raya, Tabika Perpaduan Bunga Cempaka, Tabika Perpaduan Jalan Airport, Tabika Perpaduan Taman Ixora dan Tabika Perpaduan Bunga Melati.

Hadir sama pada majlis konvokesye­n ialah Pegawai Perpaduan Bahagian Kapit Jendri Mangku dan Penolong Pegawai JPNIN Sarawak Wesly Johny. rohani dan intelek. Oleh itu, pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah dipertingk­atkan,” ujarnya.

Wong juga berkata, sekiranya tiada badan yang sihat, kita tidak akan dapat bersaing dalam dunia global ini.

Justeru katanya, muridmurid perlu menunjukka­n kejayaan cemerlang tidak kira dalam akademik atau kokurikulu­m. menyiapkan diri untuk menghadapi pertanding­an yang akan datang.

Selain itu katanya, alat yang dicipta itu menggalakk­an sekolah untuk melakukan kitar semula minyak masak terpakai di dewan makan sekolah serta berfungsi untuk menukar minyak masak terpakai menjadi sabun cecair secara automatik.

Dengan adanya alat itu katanya, pihak sekolah mampu menyediaka­n sabun cecair untuk kegunaan warga sekolah khasnya pelajar agar mereka dapat meningkatk­an kebersihan diri dan seterusnya mencegah penyakit.

Sebelum ini SMK Bintulu telah menggondol Anugerah Emas dan Anugerah Khas Ketua Menteri (Emas) untuk rekaan WOT itu dalam ‘Internatio­nal Science, Technology And Engineerin­g Expo (iSTEEx) 2017’ yang berlangsun­g di Hotel Imperial, Kuching.

Kos pembinaan peralatan selama ENDUN Yvonne Lemma Jou, 20, muncul sebagai pelajar Iban pertama dalam kalangan 13 penerima Biasiswa Great Eastern Supremacy bernilai RM835,000, dari Great Eastern Life Assurance (Malaysia) Berhad, baru-baru ini.

Endun yang merupakan penerima daripada kaum Iban pertama sejak biasiswa itu diperkenal­kan 19 tahun lalu, ditemani oleh ibu bapanya yang masing-masing dari Niah dan Mukah pada majlis penyampaia­n yang diadakan di Menara Great Eastern di Kuala Lumpur.

Teruja dipilih untuk menerima biasiswa, Endun yang belajar sendiri bagi menguasai bahasa Jepun itu merancang untuk mempelajar­i lebih banyak bahasa asing bagi meningkatk­an pengalaman global masa depannya.

Beliau bersama seorang lagi penerima biasiswa, Shanice Tan Jhia Wen, masing-masing akan melanjutka­n pengajian dalam Kejurutera­an Perisian dan Ekonomi di Universiti Malaya.

Secara keseluruha­n, seramai 375 pemohon dari seluruh negara telah melalui proses pemilihan ketat namun hanya 13 pelajar sahaja yang terpilih sebagai penerima Biasiswa Supremacy Great Eastern.

Selain mencapai kecemerlan­gan akademik, para penerima juga dibezakan oleh kualiti kepimpinan mereka, nilai-nilai dan komitmen yang baik untuk meningkatk­an kehidupan dalam masyarakat.

Ketua Pegawai Eksekutif Great Eastern Life Dato Koh Yaw Hui berkata, anugerah Biasiswa Great 20 bulan bermula pada tahun 2016 itu ialah RM319 merangkumi injap berharga RM8, bekas (RM6), pot (RM45), periuk induksi (RM180), polipropil­ena 5 paip (RM40), papan (RM15) dan wayar sambungan (RM25).

Prototaip dibuat terdiri daripada asas set Tetrix menggantik­an kaedah tradisiona­l yang mana kebanyakan orang enggan menggunaka­nnya secara manual.

Proses pengisian adalah reaksi kimia Eastern Supremacy telah menjadi landasan kepada anak muda negara yang layak untuk mengejar impian dan menyumbang ke arah status negara maju menjelang 2020.

“Ini cara kami membantu ibu bapa memberi inspirasi kepada anak-anak mereka untuk mencapai potensi mereka sepenuhnya.

“Kami percaya bahawa para pemimpin masa depan kita tidak harus dikekang secara kewangan. Sejak penubuhann­ya pada 1998, kami telah menganuger­ahkan sejumlah 170 biasiswa berjumlah RM12 juta,” katanya dalam satu kenyataan, baru-baru ini.

Semua 13 penerima akan melangkah masuk ke universiti awam dan swasta, bagi melanjutka­n pengajian dalam Sains Aktuari, Kejurutera­an Perisian, Teknologi Maklumat, Pentadbira­n Perniagaan dan Sains Komputer.

Selepas tamat pengajian kelak, penerima biasiswa akan ditempatka­n mengikut bidang masing-masing dalam Great Eastern Life bagi antara minyak dan pilihan alkali untuk menghasilk­an sabun dan gliserol.

Alat itu direka untuk mengurangk­an pencemaran air berikutan amalan pembuangan minyak masak terpakai ke dalam tasik, sungai dan sistem perparitan yang boleh menyekat aliran air.

Manakala sabun cecair yang dihasilkan melalui alat ini boleh diguna di sekolah yang mampu meningkatk­an amalan kebersihan dalam komuniti sekolah. merasai pengalaman bekerja yang sebenar.

Great Eastern Life telah dianugerah­kan sebagai salah satu daripada 100 Majikan Siswazah Utama Malaysia dalam kategori insurans hayat selama tujuh tahun berturut-turut dan memenangi Anugerah Majikan Terbaik AON untuk tahun kedua.

Komitmen dalam memupuk anak-anak muda diperpanja­ngkan lagi melalui Great Eastern Childrenca­re, sebuah projek komuniti jangka panjang yang ditubuhkan sejak tahun 1995.

Projek ini memfokuska­n usaha ke atas tiga teras utama iaitu pendidikan, kesihatan dan kesejahter­aan serta pembanguna­n peribadi apabila mencapai keperluan kanak-kanak yang memerlukan.

Sepanjang 21 tahun yang lalu, lebih daripada RM2.3 juta telah disumbangk­an kepada lebih 180 rumah kanak-kanak yang kurang bernasib baik di bawah bidang kuasa Jabatan Kebajikan Masyarakat atau Jabatan Kebajikan Malaysia.

 ??  ?? TERBAIK: WOT yang dicipta oleh pelajar SMK Bintulu ditempatka­n di ruang khusus untuk KLSEF.
TERBAIK: WOT yang dicipta oleh pelajar SMK Bintulu ditempatka­n di ruang khusus untuk KLSEF.
 ??  ?? UNTUK ALBUM: Tiga pelajar, Johnson Pau, Ronan Ling dan Danielle Chong sambil menunjukka­n sijil pingat emas yang diperolehi mereka pada pertanding­an KLSEF merakam gambar kenangan bersama Ling (dua kanan), Pengetua SMK Bintulu Ananthan Subramania­m (duduk tengah) dan guru-guru kanan SMK Bintulu.
UNTUK ALBUM: Tiga pelajar, Johnson Pau, Ronan Ling dan Danielle Chong sambil menunjukka­n sijil pingat emas yang diperolehi mereka pada pertanding­an KLSEF merakam gambar kenangan bersama Ling (dua kanan), Pengetua SMK Bintulu Ananthan Subramania­m (duduk tengah) dan guru-guru kanan SMK Bintulu.
 ??  ?? PENGHAKIMA­N: Hasil ciptaan SMK Bintulu dinilai oleh para juri pertanding­an.
PENGHAKIMA­N: Hasil ciptaan SMK Bintulu dinilai oleh para juri pertanding­an.
 ??  ?? HARI SUKAN: Pasukan rumah sukan SK Perbandara­n Sibu No.4 yang mengambil bahagian dalam Hari Sukan 2017 di Sibu, baru-baru ini.
HARI SUKAN: Pasukan rumah sukan SK Perbandara­n Sibu No.4 yang mengambil bahagian dalam Hari Sukan 2017 di Sibu, baru-baru ini.
 ??  ?? PENERIMA IBAN PERTAMA: Koh (kanan) menyampaik­an Biasiswa Great Eastern Supremacy kepada Endun. Turut kelihatan, bapanya Jou @ Peter Jelin (dua kiri) dan Naib Presiden Kanan merangkap Ketua Pembanguna­n Insan, Dennis Tan (kiri).
PENERIMA IBAN PERTAMA: Koh (kanan) menyampaik­an Biasiswa Great Eastern Supremacy kepada Endun. Turut kelihatan, bapanya Jou @ Peter Jelin (dua kiri) dan Naib Presiden Kanan merangkap Ketua Pembanguna­n Insan, Dennis Tan (kiri).
 ??  ?? TAHNIAH: Julina (tengah) menyampaik­an sijil kepada salah seorang kanak-kanak yang tamat sesi persekolah­an di Tabika Perpaduan Bahagian Kapit. Turut kelihatan ialah Jendri (kiri).
TAHNIAH: Julina (tengah) menyampaik­an sijil kepada salah seorang kanak-kanak yang tamat sesi persekolah­an di Tabika Perpaduan Bahagian Kapit. Turut kelihatan ialah Jendri (kiri).
 ??  ?? PINGAT EMAS: Sijil pingat emas yang diperolehi SMK Bintulu.
PINGAT EMAS: Sijil pingat emas yang diperolehi SMK Bintulu.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia