Utusan Borneo (Sarawak)

Beliau memberi kesan kepada permainan kami, kata Mourinho

-

LONDON, England: Beliau masih belum berkongsi keglamoura­n seperti rakan sepasukann­ya, Zlatan Ibrahimovi­c tetapi aksi Paul Pogba sekembali bermain selepas pulih dari kecederaan menunjukka­n kepentinga­n beliau kepada kelab Manchester United.

Selepas hambar ketika ketiadaan Pogba di mana United hanya mengutip empat dari kemungkina­n 12 mata dalam Liga Perdana, United menemui semula aksi cemerlang ketika menentang Newcastle United Sabtu lepas, di mana Pogba membuat penampilan sulung selepas hampir dua bulan berehat.

Dengan satu gol dan satu umpanan gol ketika menang 4-1, Pogba adalah pemain terbaik perlawanan awanan dan aksi keseluruha­nruhannya membanntu United m e n c a r i satu tahap di mana m e r e k a b e r g e l u t sepanjang dua bulan n tidak berakksi.

“Beliau memberi kesan kepada per permainan kami,” kata pengurus United, Jose Mourinho.

“Kita semua tahu, saya dan rakan pemain di mana ada pemain boleh mempengaru­hi tahap permainan pasukan. Bersama-sama beliau, kami mempunyai lebih banyak peluang.”

Walaupun beliau sentiasa mengelecek, pengaruh Pogba dalam permainan United mula menunjukka­n hasil.

Perpindaha­n beliau, rekod dunia ketika itu berjumlah 89.3 juta pound dari Juventus tahun lepas, membawa jangkaan tinggi dan walaupun musim pertama beliau diang- gap berjaya, masih ada kurang keberkesan­annya. Pogba m menamatkan musim dengan d sembila bilan gol dari 51 p perlawanan dan memen nangi Piala L Liga Inggeris dan Liga E u r o p a , gol beliau m e m a s - tik tikan United me menewaskan Ajax di final Liga Europa. Tetapi beliau tidak dapat bersaing dengan Ibrahimovi­c, di mana gol dan personalit­i beliau menjadikan beliau pemain kegemaran di kalangan penyokong setia United. Penyokong United telah mencipta satu lagu untuk Ibrahimovi­c – “wira Sweden” – sebelum beliau membuat penampilan rasmi lagi. Anthony Martial, juga antara pemain yang dinyanyika­n oleh penyokong tetapi Pogba masih menunggu lagu penghormat­annya. Dengan Ibrahimovi­c juga mengalami kecederaan, Pog- ba mencuri perhatian pada minggu pertama musim ini dengan United bermula memberangs­angkan.

Namun ia hanya semasa tempoh ketiadaan beliau kerana kecederaan ketika menentang Basel pada 12 September, kepentinga­n beliau mula dirasai.

“Saya fikir Pogba satu kehilangan besar kerana keyakinan dan keangkuhan­nya dalam padang,” kata bekas kapten United, Gary Neville selepas United tewas 0-1 di Chelsea.

“Beliau membawa bola ke ruang sempit, mengawal bola dengan baik dan melepasi mana-mana pemain yang menghalang­nya.”

Seorang lagi bekas pemain United, Paul Scholes, berkata ketiadaan Pogba menjelaska­n kenapa penyerang Romelu Lukaku tiba-tiba tumpul di pintu gol lawan.

“Beliau (Pogba) berganding­an baik dengan pasukan,” kata beliau.

“Saya tidak fikir mereka mempunyai pemain seperti Pogba u n t u k membantu L u k a k u . L u k a k u t e r p a k s a m e l a k u - k a n n y a d e n g a n s e n d - iri tetapi Pogba dapat membuat perbezaan.” Dengan Pogba dalam pasukan, United menjaringk­an 16 gol dalam lima perlawanan liga musim ini, satu purata 3.2 gol setiap perlawanan tetapi apabila Pogba tidak bermain, purata gol mereka menurun. Manchester City menjarakka­n kedudukan dengan kelebihan lapan mata berbanding United ketika Pogba tidak beraksi tetapi beliau dan Ibrahimovi­c berasa yakin akan dapat memintas City selepas kemenangan ke atas Newcastle. — AFP

 ??  ?? MOURINHO
MOURINHO
 ??  ?? POGBA
POGBA
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia