Utusan Borneo (Sarawak)

Dua pangsapuri di Hong Kong cecah hampir AS$150j

-

HONG KONG: Rumah mungkin syurga kita di dunia tetapi di Hong Kong, harganya mencecah paras rekod, lebih AS$71 juta untuk sebuah pangsapuri.

Seorang pembeli kaya mendapatka­n dua pangsapuri bersebelah­an di atas gunung, setiap satu seluas lebih 4,000 kaki persegi, dengan harga keseluruha­n AS$149.1 juta.

Pangsapuri yang lebih kecil dijual dengan harga AS$71.7 juta, menjadikan­nya pangsapuri termahal di Asia mengikut kawasan, pada nilai AS$17,000 sekaki persegi, menurut Bloomberg News.

Harga tersebut mengatasi rekod sebelum ini yang dibayar untuk tempat tidur dalam pasaran hartanah Hong Kong yang amat dikehendak­i, di mana satu unit dupleks mencecah nilai AS$ 13,439 sekaki persegi pada September. Sebulan kemudian, sebuah bangunan pejabat di tengah Hong Kong dijual dengan harga rekod AS$5 bilion.

Pada Jun, satu tempat parkir bertukar pemilik dengan nilai AS$664,200 tatkala kepesatan harga hartanah komersial dan kediaman dimarakkan kebanjiran tunai pelabur dan pemaju kaya dari China.

Pasaran hartanah yang melambung itu turut menjadi isu politik ketika kos sara hidup di salah sebuah bandar paling mahal di dunia terus meningkat, memaksa perniagaan kecil ditutup akibat kadar sewa melangit tatkala ramai pendudukny­a tidak mampu menyewa apatah lagi membeli rumah yang sempurna.

Satu kajian rasmi minggu lepas menunjukka­n hampir 20 peratus daripada 7.35 juta populasiny­a hidup di bawah garis kemiskinan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia