Utusan Borneo (Sarawak)

Ahli Kongres AS mohon maaf gambar lucah tular di Internet

-

CHICAGO: Seorang anggota perundanga­n Amerika Syarikat ( AS) dari Texas telah memohon maaf kelmarin bagi sekeping gambar nyata yang disebarkan dalam Internet, menyatakan beliau telah tersilap dalam membuat keputusan ketika melakukan hubungan seksual konsensual dengan wanita.

Gambar menunjukka­n Ahli Kongres Joe Barton berbogel, dengan genitalnya terhalang dari pandangan, dengan aksi yang agak menggoda. Ia muncul di dalam Twitter pada awal minggu ini dan kemudian disebarkan di dalam media sosial.

Anggota perundanga­n Republikan itu menunjukka­n sikap berbeza dari pendedahan terbaharu mengenai gangguan dan serangan seksual yang telah membabitka­n lelaki berprofil tinggi dan berkuasa.

“Ketika berpisah dengan isteri kedua saya, membawa kepada perceraian, saya mempunyai hubungan seksual dengan wanita dewasa matang lain,” menurut lelaki berusia 68 tahun itu yang pernah bercerai dua kali.

“Setiap satu adalah secara suka sama suka. Hubungan itu telah berakhir. Saya memohon maaf saya tidak menggunaka­n keputusan yang lebih baik pada masa itu. Saya memohon maaf kerana saya telah menghampak­an para pengundi saya.”

Barton telah menghantar mesej yang bercampur-campur mengenai masa depan politiknya.

Dalam satu temu bual dengan The Texas Tribune, beliau menyatakan beliau masih lagi mempertimb­angkan bagaimana untuk memberikan respons, namun seorang jurucakap memberitah­u The Dallas Morning News bahawa Barton tidak mempunyai rancangan untuk meletakkan jawatan.

Gambar serupa bagi bekas anggota kongres Anthony Weiner yang muncul dalam akaun Twitter pada 2011 menjadi permulaan bagi kejatuhann­ya.

Weiner telah dijatuhkan hukuman selama 12 bulan dalam penjara persekutua­n pada September lepas kerana menghantar mesej berbaur seks kepada seorang kanakkanak bawah umur. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia