Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan usaha lahirkan lebih ramai golongan pelajar cerdik pandai

- Oleh Mastura Ismail

LAWAS: Warga sekolah, ibu bapa dan masyarakat setempat perlu peka dengan transforma­si dunia pendidikan bagi memastikan anak tidak ketinggala­n, kata Pegawai Pendidikan Daerah Kadir Salleh.

Katanya, transforma­si pendidikan perlu dilaksana dengan jayanya dalam usaha melahirkan lebih ramai golongan pelajar cerdik pandai.

Katanya, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) perlu diterap peringkat awal pendidikan anak dalam memudahkan mereka terus berjaya dalam pembelajar­an peringkat sebenar.

“Keprihatin­an ibu bapa dan pihak pengurusan tadika penting dalam membolehka­n anak diberi pendedahan awal dengan kemahiran KBAT ini,” katanya pada pada Majlis Konvokesye­n Tadika HIKMAH Lawas kelmarin.

Turut sama ialah Penolong PegawaiPen­didikanHIK­MAH Sarawak, Melati Ahamat, Pengerusi HIKMAH Cawangan Lawas, Jamilah Pangkat, Guru besar SK Agama(MIS) Lawas, Othman Adol dan Pengerusi Persatuan Ibubapa dan Guru(PIBG) Tadika HIKMAH Lawas, Sheikh Hedzrei Adam Seberi serta Pengurus Tadika HIKMAH Lawas, Rohana Lamat.

Kadir berkata lagi, Tadika

Keprihatin­an ibu bapa dan pihak pengurusan tadika penting dalam membolehka­n anak diberi pendedahan awal dengan kemahiran KBAT ini. Kadir Salleh Pegawai Pendidikan Daerah Lawas

HIKMAH Lawas sebuah pusat pendidikan awal yang berjaya melahirkan ramai pelajar cemerlang dan terpilih untuk memasuki SK Agama MIS Lawas.

Jelas beliau majlis konvokesye­n satu majlis penting yang memberi impak kepada anak untuk terus bersemanga­t dalam pembelajar­an agar lebih berjaya peringkat seterusnya.

Seramai 17 pelajar berusia enam tahun menerima sijil tamat pendidikan Tadika HIKMAH dan anugerah pelajar cemerlang yang disandang oleh Sheikh Rushd Haidar Sheikh Hadzrei Adam untuk pelajar lelaki manakala Dhamia Sharafana Idris pula menerima anugerah pelajar cemerlang perempuan.

Turut menerima sijil ialah 14 pelajar tadika HIKMAH berusia lima tahun dan persembaha­n yang menampilka­n bakat anak-anak kecil dari usia empat tahun hingga enam tahun.

 ??  ?? KONVOKESYE­N: Murid Tadika HIKMAH Lawas bergambar bersama tetamu yang hadir.
KONVOKESYE­N: Murid Tadika HIKMAH Lawas bergambar bersama tetamu yang hadir.
 ??  ?? UNTUK RAKYAT: Kelvin (tengah) bersama pasukannya ketika menyampaik­an sumbangan sistem bunyi dan set karaoke kepada sebuah rumah panjang di kawasan Parlimen Lanang.
UNTUK RAKYAT: Kelvin (tengah) bersama pasukannya ketika menyampaik­an sumbangan sistem bunyi dan set karaoke kepada sebuah rumah panjang di kawasan Parlimen Lanang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia