Utusan Borneo (Sarawak)

Bantu Rohingya: Delegasi ahli Parlimen Malaysia tiba di Chittagong

-

CHITTAGONG (Bangladesh): Rombongan 13 ahli Parlimen Malaysia yang dalam misi bantuan kemanusiaa­n untuk pelarian Rohingya di Cox’s Bazar, tiba di Chittagong semalam.

Sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabang­sa Shah Amanat Chittagong di sini pada kira-kira jam 10.35 pagi waktu tempatan, mereka meneruskan perjalanan dengan menaiki bas untuk ke bandar Cox’s Bazar, kira-kira 143km dari sini dan dijangka mengambil masa lima jam.

Rombongan yang diketuai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Seri Ronald Kiandee itu disertai Ahli Parlimen Barisan Nasional dan pembangkan­g antaranya Timbalan Menteri Pengangkut­an Datuk Ab. Aziz Kaprawi, Datuk Ago Anak Dagang (BNKanowit), Datuk Raimi Unggi (BN-Tenom), Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) dan Datuk Kamarudin Jaffar (PKR-Tumpat).

Turut menyertai misi tersebut ialah wakil Majlis Keselamata­n Negara (MKN), Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Kementeria­n Pengangkut­an, Kementeria­n Pertahanan dan Pejabat Timbalan Perdana Menteri.

Misi dua hari itu bertujuan menghantar sebanyak 25 tan makanan kepada badan bukan kerajaan ( NGO) Malaysia antaranya Majlis Perundinga­n Pertubuhan Islam Malaysia ( MAPIM) dan Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) yang berada di negara ini untuk diagihkan kepada pelarian Rohingya di Kem Pelarian Kutupalong, kira-kira 35km dari sini.

Di samping itu, anggota rombongan berkenaan juga dijangka meninjau perkembang­an terkini Hospital medan tajaan Malaysia yang sedang dibina berhampira­n kem pelarian berkenaan.

Awal bulan ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Hospital Medan berkenaan boleh menempatka­n sehingga 150 pesakit pada satu masa selain dilengkapi bilik pembedahan, X-ray serta bilik khas bagi kemudahan ibu dan anak yang dijangka mula beroperasi selewat-lewatnya 1 Dis ini. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia