Utusan Borneo (Sarawak)

TEDxKenyal­ang mampu jadi platform perkongsia­n, pupuk idea belia Sarawak

-

KUCHING: TEDxKenyal­ang yang merupakan sebahagian daripada pergerakan global untuk membawa idea-idea baharu kepada masyarakat di seluruh dunia boleh bertindak sebagai platform belia Sarawak berkongsi dan memupuk idea.

Dengan tema ‘Be The Best’ program tahun ini, sekitar 500 perwakilan dari Sarawak, Brunei Darussalam dan Indonesia hadir di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) bagi menghadiri pelancaran dan ceramah semalam.

TEDxKenyal­ang akan beralih ke Borneo 744 bermula pada jam 9 pagi hingga 5 petang di mana pelbagai aktiviti seperti bengkel, bazar belia dan matematik perniagaan akan dijalankan.

“Perbincang­an sering membawa inspirasi, dan inspirasi akan membawa kepada inovasi,” kata Menteri Muda Belia dan Sukan, Datuk Snowdan Lawan yang mewakili Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg pada majlis pelancaran itu.

Dengan platform TEDx, beliau berharap banyak inovasi baharu, besar atau kecil boleh dihasilkan.

“Ia merupakan peringkat global di mana pemikir dan pelaku terbaik di dunia berkongsi dan menekankan keprihatin­an kami,” kata Snowdan yang juga ADUN Balai Ringin.

Program TEDx, katanya, adalah versi bebas daripada persidanga­n TED di seluruh dunia yang kini mencapai lebih daripada 130 negara.

Beliau juga memuji Koperasi Belia Inovatif Sarawak (KOBIS) sebagai penganjur untuk mem- bawa nama TED ke Sarawak.

“Saya berharap TEDx akan terus berkembang di Sarawak pada tahun yang akan datang, sekali gus mewujudkan platform yang lebih besar dan lebih baik setiap tahun untuk memberi inspirasi kepada semua yang menghadiri persidanga­n itu,” katanya.

Antara penceramah terkenal untuk TEDxKenyal­ang tahun ini adalah produser muzik Hollywood yang dilahirkan di Kuching Alvin Wee, Perancang Ekologi dan Hidupan Liar Anthony Sebastian dan Azmir Zed dan jurulatih Sukan SEA Sukan Diane Russell.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Penolong Setiausaha (Belia) Kementeria­n Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Nancy Jolhi, Ketua Pegawai Eksekutif BCCK, Eric Van Piggelen dan Ketua Biro Konvensyen Sarawak, Anedia Kahar.

 ??  ?? LANCAR: Snowdan (tiga kiri) menyempurn­akan simbolik pelancaran TEDxKenyal­ang di BCCK sambil disaksikan Nancy (dua kiri) dan Eric (dua kanan).
LANCAR: Snowdan (tiga kiri) menyempurn­akan simbolik pelancaran TEDxKenyal­ang di BCCK sambil disaksikan Nancy (dua kiri) dan Eric (dua kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia