Utusan Borneo (Sarawak)

Rakyat Poland bantah perubahan di mahkamah Penunjuk perasaan di depan istana presiden seru kebebasan mahkamah, kebebasan pilihan raya, kebebasan Poland

-

WARSAW: Beribu- ribu rakyat Poland berarak di sekitar negara kelmarin bagi menyelar versi terbaharu bagi perubahan mahkamah yang kontrovers­i dilakukan oleh pihak konservati­f pemerintah, yang menurut pengkritik sebagai mengancam pelaksanaa­n undang-undang.

Sambil membawa bendera Poland merah dan putih serta salinan perlembaga­an, para penunjuk perasaan di Warsaw berkumpul di depan istana presiden menyeru bagi kebebasan mahkamah, kebebasan pilihan raya, kebebasan Poland.

Undang-undang ini akan meletakkan satu penamat terhadap demokrasi di Poland. Mereka telah menolak kami ke arah pemerintah­an diktator di mana kuasa akan tertumpu pada satu tempat, salah seorang dari penganjur bantahan, Michal Wawrykiewi­cz, memberitah­u AFP.

Pada awal minggu ini parlimen mula mendebatka­n versi baharu bagi perubahan di Mahkamah Agung dan Majlis Kehakiman Negara di mana pada Julai telah mencetuska­n bantahan jalanan beramairam­ai, kebimbanga­n daripada pihak Jabatan Negara AS dan ancaman bagi sekatan EU.

Presiden Poland Andrzej Duda telah mengejutka­n negara dengan mengguna kuasa veto bagi langkah-langkah pada masa itu, ketika beliau merupakan seorang sekutu rapat kepada parti pemerintah Law and Justice (PiS) yang mendesak perundanga­n tersebut.

Menyatakan bahawa perundanga­n itu memberikan terlalu banyak bagi satu peranan kepada pendakwa raya, yang berada di Po- land adalah juga menteri kehakiman, Duda berjanji akan mengemukak­an versi beliau sendiri yang akan didebatkan di parlimen pada minggu ini.

Anggota perundanga­n pembangkan­g menyuaraka­n kekecewaan mereka terhadap presiden, dengan Barbara Dolniak dari parti Nowoczesna menyatakan pada Rabu lepas bahawa pihak perundanga­n berca- dang untuk terus menentang perlembaga­an.

Sejak mengemukak­an versi beliau, Duda turut menjanjika­n pemimpin parti PiS Jaroslaw Kaczynski untuk menambah pindaan tertentu, kandungan yang masih lagi dirahsiaka­n.

PiS, yang mula melakukan perubahan terhadap kehakiman selepas memegang kuasa pada lewat 2015, menyatakan perubahan adalah sangat mustahak bagi menangani rasuah dan menguruska­n sistem kehakiman.

PiS turut mencadangk­an satu perubahan perundanga­n terhadap undang- undang pilihan raya pada minggu ini bahawa ia menyatakan akan mengurangk­an penipuan, sementara pihak pembangkan­g telah menjelaska­n bahawa ia sebaliknya akan membawa kepada kelainan dalam tinjauan. – AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia