Utusan Borneo (Sarawak)

Orang belanda tarikan baharu di Kampung Boyan

-

KUCHING: Kehadiran monyet bekantan pada pokok bakau berhampira­n tebingan sungai Kampung Boyan di sini dianggap sebagai tarikan baharu kepada pengunjung yang datang ke kawasan itu.

Menteri Muda Utiliti (Bekalan Elektrik) Dr Abdul Rahman Junaidi berkata penemuan itu bakal menarik perhatian orang ramai terutama pelancong yang berkunjung khususnya di kawasan Permaidani Kampung Tebingan Sungai Boyan Gersik Sourabaya (BGS).

“Tebingan BGS sememangny­a terkenal sebagai lokasi pelanconga­n yang popular di bandar raya Kuching.

“Di sini dikenali dengan industri kek lapis, inap desa dan suasana perkampung­an Melayu,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Pantai Damai.

Ternyata kelibat monyet bekantan atau lebih dike- nali sebagai orang belanda di kawasan tersebut diyakini mampu menjadi ‘checkpoint’ terkini kepada penggemar flora dan fauna tanpa perlu masuk ke hutan.

Habitat spesies terancam itu merupakan sejenis monyet yang biasanya mendiami pokok di Pulau Borneo dan mudah dijumpai di kawasan sungai, malah terhad kepada habitat tanah rendah yang terdedah dengan fenomena pasang surut air.

Mungkin atas sebab itu juga, pengunjung yang menggunaka­n laluan pejalan kaki di sepanjang sungai dari Jeti Kampung Boyan berpeluang untuk melihat sendiri kelibat bekantan di kawasan bakau tepi sungai.

Demi memastikan kawasan ‘ penghuni’ baharu itu dipelihara, Dr Abdul Rahman berkata pihaknya akan terus berusaha menjaga kehidupan flora dan fauna bagi mengekalka­n keindahan lokasi tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia