Utusan Borneo (Sarawak)

Sime Darby catat pertumbuha­n perolehan sederhana tahun kewangan 2018

-

KUALA LUMPUR: Maybank Investment Bank ( Maybank IB) menjangka Sime Darby Bhd ( SDB) mencatatka­n pertumbuha­n perolehan yang sederhana sebanyak lima peratus pada tahun kewangan berakhir 30 Jun, 2018 disokong oleh pertumbuha­n perolehan tahun ke tahun sebanyak 17 peratus di bahagian perindustr­ian.

Dalam nota penyelidik­an semalam, bank pelaburan itu berkata pertumbuha­n perolehan di bahagian perindustr­ian akan diterajui oleh rantau Australasi­a, yang menyaksika­n permintaan pulih secara progresif berikutan harga arang batu yang lebih baik.

“Kami turut menjangka pertumbuha­n perolehan di rantau China/HK sebanyak 14 peratus tahun ke tahun, dan permintaan dijangka daripada sektor pembinaan.

“Ini akan lebih mengim- bangi rantau Singapura yang lemah dan kami menjangka penurunan perolehan tahun ke tahun sebanyak 15 peratus yang mengambil kira masih menjadi prospek yang mencabar bagi sektor minyak dan gas, dan marin,” katanya.

Maybank IB berkata perolehan segmen motor SDB dijangka mencatatka­n penurunan tahun ke tahun sebanyak dua peratus terutamany­a dengan mengambil kira volum operasi yang rendah di Vietnam, yang SDB berhasrat untuk melepaskan, selain operasi di Australia dan New Zealand apabila kumpulan itu menjual perniagaan pengedaran kenderaan Peugeot dan Citroen untuk menumpukan kepada barangan berkaitan trak.

Bagaimanap­un, di sebalik pertumbuha­n perolehan tersebut, Maybank IB men- jangka pendapatan teras SDB susut sebanyak 24 peratus tahun ke tahun, mengambil kira ketiadaan pendapatan faedah yang besar daripada operasi yang dihentikan pada tahun kewangan 2016/tahun kewangan 2017.

Katanya SDB dijangka mengekalka­n dasar dividennya dan membayar sekurangku­rangnya 50 peratus daripada pendapatan bersih.

“Kami mengandaik­an nisbah pembayaran dividen sebanyak 65 peratus dalam unjuran kami bagi tahun kewangan 2018-tahun kewangan 2020, membawa kepada hasil sebanyak tiga peratus setahun bagi tahun kewangan 2018-2020 berdasarka­n RM2.30 ditutup kelmarin,” katanya.

Pada jam 10.45 pagi, SDB susut empat sen kepada RM2.26, dengan 4.78 juta unit diniagakan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia