Utusan Borneo (Sarawak)

Everton nafi tiga mata penuh buat The Reds apabila Rooney ledak gol lewat pada aksi berjiran Merseyside

-

LONDON, England: Manchester City semakin melangkah bergaya untuk memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris selepas pendahulu liga itu menewaskan Manchester United 2-1 untuk menyamai rekod liga memenangi 14 perlawanan berturuttu­rut sementara gol lewat Wayne Rooney membolehka­n Everton mengikat Liverpool 1- 1 di Anfield Ahad lepas.

City kini berkongsi rekod dengan Arsenal, yang dicipta di antara Februari dan Ogos 2002 hasil gol kemenangan Nicolas Otamendi dalam separuh masa kedua.

Kemenangan itu membolehka­n skuad kendalian Pep Guardiola kini 11 mata di hadapan United, yang tewas buat kali pertama di Old Trafford dari 41 perlawanan dalam semua pertanding­an.

Kemenangan terbaharu Guardiola ke atas rakan sejawatann­ya, ya, Jose Mourinho di United d mungkin mengurangk­an n saingan kejuaraan liga kerana na ia memerlukan satu malapetaka petaka untuk City mens i a - s i a kan k a n kelebihan an 11 mata.

Mourinho sendiri men- gakui tidak ak mampu m e n - yaingi C i t y : “Mung- k i n y a . K e l e b i han h a n mata mereka ereka besar.”

United merasakan mereka seharusnya ya mendapat tendangan penalti lewat ekoran cabaran ran Otamendi ke atas Ander der Herrera tetapi pemain tengah United itu bagaimanap­un napun dilayangka­n kad kuning ng kerana sengaja menjatuhka­n hkan diri.

“Manchester hester City adalah pasukan yang sangat bagus dan mereka eka dilindungi oleh tuah, dan n tuhan bola sepak sangat juga di belakang mereka,” kata Mourinho ketika bercakap tentang keputusan itu.

Guardiola menolak rungutan Mourinho dan memberitah­unya untuk berhenti mencari alasan.

“Musim lepas ia adalah d a n ia adalah berpunca dari pengadil. Hari ini juga sama. S e m a l a m ( Jumaat) b e l i a u b e r -

 ?? — Gambar Reuters ?? RAI BERSAMA: Rooney (depan) ceria selepas menjaringk­an gol penyamaan Everton pada perlawanan Liga Perdana Inggeris menentang Liverpool di Anfield, Liverpool Ahad lepas.
— Gambar Reuters RAI BERSAMA: Rooney (depan) ceria selepas menjaringk­an gol penyamaan Everton pada perlawanan Liga Perdana Inggeris menentang Liverpool di Anfield, Liverpool Ahad lepas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia