Utusan Borneo (Sarawak)

SPAN potong bekalan air haram di tapak projek SUKE

-

KUALA LUMPUR: Suruhanjay­a Perkhidmat­an Air Negara ( SPAN) semalam menjalanka­n operasi pemotongan air bekalan air haram di tapak pembinaan projek penswastaa­n Lebuh Raya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE).

Pengarah Unit Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Pengguna SPAN Mohd Fazil Ismail berkata operasi itu dijalankan susulan aduan diterima daripada Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) berhubung kes kecurian air.

Beliau berkata pemeriksaa­n di tapak projek SUKE berhampira­n Jalan Kolam Air Lama, Ampang menemui satu sambungan bekalan air tidak sah secara ‘short piece’ pada tetiang meter menggunaka­n paip poli bersaiz 32mm untuk digunakan rumah rehat pekerja, tandas dan mencuci lori keluar masuk tapak projek.

“Kerugian dianggarka­n RM348,875 atau 153,015.36 meter padu bagi jumlah kehilangan air tidak berhasil,” katanya kepada media di tapak projek SUKE itu, di sini semalam.

Katanya notis kesalahan telah dikeluarka­n oleh Air Selangor kepada pemaju projek SUKE untuk tuntutan ganti rugi bagi kegunaan air tidak sah.

Mohd Fazil berkata SPAN akan mengambil tindakan undang- undang mengikut Akta Industri Perkhidmat­an Air 2006 (Akta 655) yang sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM100,000 dan penjara tidak lebih setahun.

“Operasi sedemikian dapat meningkatk­an kesedaran awam tentang kesalahan kecurian air dan penyambung­an tidak sah sebagai usaha bagi mencegah kegiatan tidak bertanggun­gjawab ini,” katanya. — Bernama

 ??  ??
 ?? — Gambar Bernama ?? BEKALAN AIR HARAM: Mohd Fazil (kiri) dan Pengurus Bahagian Penguatkua­saan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (kanan) menunjukka­n paip-paip yang menyalurka­n bekalan air secara haram ketika mengadakan Operasi Penguatkua­saan secara mengejut ke atas tapak...
— Gambar Bernama BEKALAN AIR HARAM: Mohd Fazil (kiri) dan Pengurus Bahagian Penguatkua­saan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (kanan) menunjukka­n paip-paip yang menyalurka­n bekalan air secara haram ketika mengadakan Operasi Penguatkua­saan secara mengejut ke atas tapak...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia