Utusan Borneo (Sarawak)

Dadah: Dua lelaki dihadapkan ke mahkamah

-

SIBU: Pertubuhan Graduan Pulau Bruit (PGPB) menganjurk­an aktiviti gotong-royong pada 17 Disember (esok) di Terminal Feri Batang Paloh, MIRI: Dua lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas tuduhan memiliki dadah berbahaya jenis Methamphet­amine.

Choo Sze Lim, 48, dari Jalan Bakam dan Liaw Chee Siang, 23, dari Sungai Dalam, Taman Tunku didakwa mengikut Seksyen 12 ( 2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 12 (3) akta bermula jam 7.30 pagi.

Sehubungan itu, penduduk kawasanset­empatkhasn­yapengguna­TerminalFe­riBatangPa­loh dialu-alukanmenj­ayakanakti­viti yang sama.

Mengikut kesalahan ini, mereka boleh dikenakan denda RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan bagi setiap tuduhan dihadapi.

Berdasarka­n pertuduhan kes, kedua- dua tertuduh bukan sebagai seorang yang diberi kuasa sah di bawah ADB 1952, didapati memiliki gotong-royong tersebut.

Program itu untuk meningkatk­an kesedaran kalangan pengguna feri supaya menjaga kebersihan kemudahan awam dadah berbahaya jenis Methamphet­amine dengan berat kasar 1.26 gram.

M e t h a m p h e t a m i n e merupakan satu item yang terkandung dalam Bahagian III Jadual Pertama ADB 1952.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 11.30 pagi, 11 Disember lalu di sebuah rumah di Jalan Cordia, Jalan Bakam di sini. disediakan.

Hasil aktiviti gotong-royong memberi keselesaan kepada semua pihak khususnya pengguna sendiri.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa Inspektor Mohd Khairi Mohd Noor memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk sebutan lanjut kes memandangk­an laporan kimia berhubung barang kes masih belum diperolehi.

Majistret Zuraini Ali Musa membenarka­n permohonan itu dan menetapkan 5 Januari depan untuk sebutan lanjut kes. MUKAH: Seramai 60 penduduk daripada enam rumah panjang di kawasan Sebakong, Mukah menyertai Kempen Pencegahan Kebakaran Khamis lalu.

Antara terlibat ialah Rumah Sendri, Remong, Kilat, Sipok, Assin dan Entinggie.

Menurut Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Mukah Bonny Martin Saging kempen itu menyasarka­n penduduk tinggal tetap di rumah-rumah panjang di kawasan terbabit terutama kaum ibu.

“Kempen sempena sambutan Krismas bakal menjelang dan kita berpesan supaya berwaspada dan berhati-hati semasa membuat persiapan,” katanya di sini semalam.

Ketika musim perayaan mahupun hari- hari biasa, kelalaian ketika memasak atau menggunaka­n peralatan elektrik membawa padah dan akibat buruk terhadap semua penghuni rumah panjang.

“Pemantauan kerap terutama terhadap anak- anak kecil perlu agar mereka tidak bermain api dapur, lilin serta mancis,” jelasnya.

Sementara itu, beliau berharap semua rumah panjang terbabit menitikber­atkan soal keselamata­n dan diharap kempen itu memberi kesan positif kepada semua penghuni.

Antara aktiviti dilakukan pada kempen tersebut ialah demonstras­i penggunaan alat pemadam api, ceramah pencegahan kebakaran, sesi soal jawab berkaitan hal keselamata­n serta penyerahan alat pemadam api kepada tuai rumah.

Alat pemadam api itu adalah sumbangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tellian,Yussibnosh Balo.

Pegawai terlibat sebagai penceramah pencegahan kebakaran adalah Bonny serta PBK Abdul Rasit Morni selaku pegawai demonstras­i dan latihan.

 ??  ?? KURSUS: Antara peserta mengikuti kursus keusahawan­an anjuran JHEV ATM.
KURSUS: Antara peserta mengikuti kursus keusahawan­an anjuran JHEV ATM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia