Utusan Borneo (Sarawak)

Konsep Mahkamah Elektronik Malaysia tarik perhatian Sri Lanka

-

KUALA LUMPUR: Konsep Mahkamah Elektronik (e-Kehakiman) yang diamalkan di Malaysia mendapat perhatian kerajaan Sri Lanka.

Ia dijelaskan dengan lebih lanjut oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said yang dijemput untuk berkongsi kepakaran Malaysia dalam bidang itu oleh Menteri Keadilan dan Tenaga Kerja Luar Sri Lanka Thalatha Aturkorale.

“Memandangk­an Malaysia telah mengguna pakai sistem e-Kehakiman ini sejak 2009 lagi, kerajaan Sri Lanka juga berhasrat memperkena­lkan konsep serupa ke dalam sistem kehakiman di negara itu.

“Hasrat ini juga secara langsung menunjukka­n Malaysia diiktiraf oleh negara luar dalam soal kecekapan sistem kehakiman yang diguna pakai,” kata kenyataan yang dikeluarka­n pejabat Azalina semalam.

Azalina antara menteri yang mengiringi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melakukan lawatan rasmi ke Sri Lanka dari 17 hingga 19 Disember.

Menurut kenyataan itu, kerjasama antara kerajaan dan kerajaan (G2G) itu juga bukan sahaja mampu memberi manfaat kepada kedua-dua negara malah menjadikan sistem kehakiman lebih efektif dan efisien.

Dalam pada itu, Azalina turut mengambil bahagian dalam perbincang­an bersama Aturkorale dan Menteri Komunikasi dan Pembanguna­n Digital Sri Lanka Harin Fernando.

“Perjumpaan ini telah membuka beberapa peluang untuk meneroka bidang kerjasama baharu antara kedua-dua negara,” kata kenyataan itu. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia