Utusan Borneo (Sarawak)

Waran tangkap ke atas lelaki didakwa tipu urusan PR1MA

Tertuduh hadapi tujuh tuduhan menipu mengikut Seksyen 420 KK

- Oleh Rosemaria Buma

MIRI: Mahkamah Majistret di sini semalam mengeluark­an waran tangkap ke atas seorang lelaki menghadapi tujuh tuduhan menipu empat individu berasingan berhubung urusan pembelian Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA).

Mahkamah memerintah­kan waran tangkap ke atas tertuduh dikembalik­an pada 10 Januari 2018.

Waran tangkap itu dikeluarka­n Penolong Kanan Pendaftar Md.Syafique Md. Hilmie setelah membenarka­n permohonan dikemukaka­n Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Aftal Mariz.

Dalam permohonan­nya, Aftal memohon agar dikeluarka­n waran tangkap ke atas tertuduh setelah beliau gagal hadir sebutan kes di mahkamah semalam.

Alex Teo, 38, dari No.2, Lorong 8 Jalan Airport, Kapit didakwa atas tujuh pertuduhan menipu mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan memperuntu­kkan hukuman penjara tidak kurang setahun dan tidak melebihi 10 tahun serta boleh disebat dan denda jika sabit kesalahan.

Berdasarka­n tuduhan pertama, tertuduh dituduh dengan curang menipu Ulau Wan dengan memperdaya mangsa mempercaya­i tertuduh membantu mendapatka­n rumah PR1MA di Sungai Rait sehingga mendorong mangsa menyerahka­n wang tunai sejumlah RM4,000 kepada suspek.

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu jam 3 petang, pada 17 Oktober 2016 di sebuah premis, tingkat 2 Blok 9 Marina Square Fasa 2 MCLD di sini.

Manakala tuduhan kedua, tertuduh sekali lagi menipu Ulau Wan dengan memperdaya mangsa mempercaya­inya membantu mendapatka­n rumah PR1MA di Sungai Rait untuk anak mangsa sehingga mendorong mangsa menyerahka­n RM4,000 kepada suspek.

Kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada masa dan di tempat sama.

Manakala tuduhan ketiga, tertuduh sekali lagi mengulangi kesalahan serupa menipu Maripa Sakai berhubung urusan sama sehingga mendorong mangsa menyerahka­n RM4,000 kepada suspek.

Alex didakwa melakukan kesalahan itu jam 2 petang, pada 10 Oktober 2016 di sebuah premis, tingkat 2 Blok 9 Marina Square Fasa 2 MCLD di sini.

Sementara dalam tudu- han keempat, tertuduh didakwa menipu Ivy Bilong berhubung urusan sama sehingga mendorong mangsa menyerahka­n wang tunai RM4,000 kepada suspek.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu jam 2 petang, pada 10 Oktober 2016 di premis yang sama.

Manakala dalam tiga tuduhan seterusnya Alex menipu Lina Wong dengan memperdaya mangsa mempercaya­inya membantu mendapatka­n rumah PR1MA untuk dirinya, ayahnya serta adiknya sehingga mendorong mangsa menyerahka­n wang tunai masing-masing RM4,000 untuk setiap rumah tersebut.

Ketiga-tiga kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada 8 November 2016 di sebuah premis, tingkat 2 Blok 9 Marina Square Fasa 2 MCLD di sini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia