Utusan Borneo (Sarawak)

United bergelut menyaingi kekuatan kewangan City, 300 juta pound tidak memadai untuk memenangi liga: Mourinho

-

MANCHESTER, England: Pengurus Manchester United, Jose Mourinho, berkata pasukannya bergelut menyaingi kekuatan kewangan Manchester City dan jumlah hampir 300 juta pound yang beliau sudah belanja tidak memadai untuk memenangi Liga Perdana.

Keputusan seri 2-2 dengan Burnley Selasa lepas menyaksika­n United semakin ketinggala­n di belakang pendahulu liga, Manchester City, yang kini berkelebih­an 12 mata di hadapan United dan boleh menjarakka­n lagi kedudukan dengan 15 mata jika menewaskan Newcastle United pada perlawanan lewat.

Mourinho mendakwa sejarah gemilang United tidak menjamin mereka – atau mana-mana kelab yang sama – kejayaan apabila berdepan dengan sumber kewangan besar City.

“Apabila anda berkata sebuah kelab seperti ‘Manchester United’, adakah anda fikir Milan tidak sebesar kami?” kata dengan menyenarai­kan kelab besar lain di Eropah yang bergelut dalam liga domestik.

“Anda fikir mereka tidak sebesar kami? Adakah anda fikir Real Madrid tidak sebesar kami? Anda fikir Inter Milan tidak sebesar kami?

“Ada banyak kelab besar, saya tahu apa itu kelab besar. Satu perkara adalah tentang kelab besar dan satu lagi adalah kelab bola sepak besar yang anda tahu bukan salah satu yang terbaik di dunia.”

“Manchester City membeli pemain pertahanan pada harga seorang pemain penyerang, jadi apabila anda bercakap tentang kelab bola sepak yang besar, anda bercakap tentang sejarah kelab itu,” tambah beliau.

Walaupun City berjaya menguruska­n polisi perpindaha­n mereka mengikut kedudukan kewangan mereka, Mourinho sendiri masih berbelanja 286 juta untuk dua pembelian pada musim panas lalu – namun beliau masih mendakwa ia tidak memadai.

“Ia tidak cukup,” kata beliau. “Dan harga untuk kelab besar, harga untuk kelab besar adalah berbeza dengan kelab lain.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia