Utusan Borneo (Sarawak)

Bekas ketua separa tentera Colombia dihantar pulang untuk didakwa

-

BOGOTA: Seorang bekas ketua separa tentera dituduh bagi 3,000 jenayah kelmarin telah kembali ke negara asalnya Colombia bagi berdepan dakwaan selepas dihantar pulang dari Amerika Syarikat, di mana dia telah dikurung bagi tuduhan dadah.

Hebert Veloza, 50, alias ‘ HH’ telah mendarat di Bogota selepas menaiki sebuah pesawat di Alexandria, di wilayah Virginia di AS, perkhidmat­an migrasi Colombia menyatakan di dalam satu kenyataan.

Dia berdepan dengan tuduhan di negara asalnya bagi pembunuhan, pengambila­n secara paksa budak bawah umur dan pertubuhan jenayah.

Dia telah dipenjarak­an di Amerika Syarikat sejak 2009 bagi pengedaran dadah, selepas Colombia memben- arkan ekstradisi­nya.

Veloza telah meletakkan jawatan pada 2004, namun kemudian kembali secara rahsia dengan aktiviti pada 2006.

Dia ditangkap pada 2007 di sebalik pelaksanaa­n satu undang-undang khas yang memberikan pengampuna­n jenayah kepada anggota kumpulan bermusuhan yang dihapuskan, mengakui jenayah mereka dan membayar pampasan kepada mangsa mereka.

Ekstradisi­nya ke AS telah dikritik oleh kumpulan hak asasi dan pertubuhan mangsa, yang bimbang bahawa jenayahnya di Colombia akan terlepas dari hukuman..

Colombia telah digegarkan dengan lebih dari setengah abad oleh satu konflik bersenjata yang sepanjang masa itu melibatkan kira- kira 30 kumpulan gerila sayap kiri, pasukan separa tentera ekstrim kanan, dan pasukan tentera kerajaan. Lebih dari 260,000 orang telah dibunuh, lebih dari 60,000 orang hilang, dan tujuh juta orang telah kehilangan tempat tinggal di dalam negara.

Konflik utama muncul dengan satu penamat dalam perjanjian damai November 2016 yang ditandatan­gani di antara kumpulan kerajaan dan pemberonta­k utama, FARC.

Rundingan telah dilakukan sejak Februari bagi mendapatka­n satu perjanjian yang sama dengan kumpulan gerila yang lebih kecil ELN, organisasi pengganas terakhir yang meneliti satu gencatan senjata yang sah pada awal Januari 2018. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia