Utusan Borneo (Sarawak)

Menjalanka­n klinik tidak berdaftar, tiada Sijil Amalan Perubatan sah

-

KAJANG: Seorang doktor yang dikaitkan dengan kes terpotong bahagian kepala zakar seorang kanak-kanak lelaki ketika melakukan proses berkhatan dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tiga pertuduhan, termasuk mendatangk­an kecederaan parah terhadap mangsa, tahun lepas.

Dr Azahari Hashim, 52, bagaimanap­un mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Nor Afidah Idris.

Bagi pertuduhan pertama, Dr Azahari didakwa secara cuai mendatangk­an kecederaan parah terhadap kanak-kanak lelaki berumur 10 tahun mengikut Seksyen 338 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bapa empat anak itu juga dituduh menjalanka­n klinik perubatan swasta yang tidak berdaftar mengikut Seksyen 4 Akta Kemudahan dan Perkhidmat­an Jagaan Kesihatan Swasta 1998 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 5 akta sama yang memperuntu­kkan hukuman denda maksimum RM300,000 atau penjara sehingga enam tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Dia turut didakwa tidak mempunyai Sijil Amalan Perubatan yang sah mengikut Seksyen 33 Akta Perubatan 1971 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 35 akta sama yang memperuntu­kkan hukuman denda maksimum RM2,000, jika sabit kesalahan.

Kesemua perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah klinik di No. 6, Jalan CU 15/B, Taman Cheras Utama, Hulu Langat, dekat sini, pada 8.15 malam, 20 Dis 2016.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Megat Mahathir Megat Tharih Afendi menawarkan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin bagi semua pertuduhan.

Bagaimanap­un, tertuduh yang diwakili peguam, Al Sabri Ahmad Kabri memohon jaminan rendah dengan alasan anak guamnya mempunyai empat orang anak yang masih bersekolah.

Semenjak klinik seliaannya ditutup selepas kes tersebut berlaku, beliau tidak mempunyai pendapatan yang tetap. Al Sabri Ahmad Kabri Peguam

“Semenjak klinik seliaannya ditutup selepas kes tersebut berlaku, beliau tidak mempunyai pendapatan yang tetap,” katanya.

Mahkamah membenar tertuduh diikat jamin RM9,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan dan menetapkan 26 Januari untuk sebutan kes. Adik lelaki tertuduh membayar wang jaminan itu.

Media sebelum ini melaporkan kejadian seorang kanakkanak lelaki yang dipercayai terpotong bahagian kepala kemaluanny­a semasa proses berkhatan menggunaka­n kaedah laser. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? DITUDUH: Doktor Azahari Hashim, yang dikaitkan dengan kes terpotong bahagian kepala zakar seorang kanak-kanak lelaki ketika melakukan proses berkhatan, dibawa keluar menggunaka­n kereta abangnya selepas dihadapkan ke Mahkamah Majistret semalam atas tiga...
— Gambar Bernama DITUDUH: Doktor Azahari Hashim, yang dikaitkan dengan kes terpotong bahagian kepala zakar seorang kanak-kanak lelaki ketika melakukan proses berkhatan, dibawa keluar menggunaka­n kereta abangnya selepas dihadapkan ke Mahkamah Majistret semalam atas tiga...
 ?? — Gambar Bernama ?? TERGAMAK: Halim Jeri, 48, (tengah) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret semalam atas dua pertuduhan iaitu menakutkan secara jenayah dan menyebabka­n kecederaan ke atas ibu kandungnya, Isnin lepas.
— Gambar Bernama TERGAMAK: Halim Jeri, 48, (tengah) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret semalam atas dua pertuduhan iaitu menakutkan secara jenayah dan menyebabka­n kecederaan ke atas ibu kandungnya, Isnin lepas.
 ?? — Gambar Bernama ?? BICARA: S. Muthusamy dihadapkan di Mahkamah Majistret semalam atas tuduhan membunuh seorang pengawal keselamata­n pertengaha­n bulan ini.
— Gambar Bernama BICARA: S. Muthusamy dihadapkan di Mahkamah Majistret semalam atas tuduhan membunuh seorang pengawal keselamata­n pertengaha­n bulan ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia