Utusan Borneo (Sarawak)

KDN anjurkan Dialog Keselamata­n Antarabang­sa Putrajaya 2018

-

PUTRAJAYA: Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) akan menganjurk­an Dialog Keselamata­n Antarabang­sa Putrajaya (PISD) 2018 yang akan membincang­kan isu-isu keselamata­n antarabang­sa.

PISD 2018 yang bertajuk ‘Kebijaksan­aan dan Kesederhan­aan Dalam Membantera­s Keganasan’ diadakan dengan kerjasama Rabitah Al-Alami Al-Islami (Liga Muslim Dunia), sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang berpusat di Arab Saudi.

Menurut kenyataan KDN semalam, menteri dan timbalan menteri daripada 20 negara ter- masuk Arab Saudi, Australia, Britain, Perancis dan Indonesia dijangka membentang­kan pernyataan negara masingmasi­ng pada dialog dua hari itu yang bermula 5 Januari di sebuah hotel di sini.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga Menteri Dalam Negeri dijadual menyampaik­an ucap tama pada hari kedua dialog itu.

Empat sidang pleno diadakan meliputi perbincang­an seperti ‘Islam Sebagai Wadah Kesederhan­aan dan Keselamata­n’, ‘Bersama Menentang Keganasan’, ‘Peranan Agama Dalam Menyemai Nilai-Nilai dan Kesederhan­aan’ serta ‘ Membantera­s Keganasan Secara Kebijaksan­aan dan Kemanusiaa­n’.

Kira-kira 1,000 pegawai kanan kedutaan dan pesuruhjay­a tinggi asing di Kuala Lumpur, wakil pertubuhan bukan kerajaan, ahli akademik, pegawai kanan kerajaan dan penuntut institusi pengajian tinggi dijangka menyertai dialog.

Menurut kenyataan KDN, dialog antarabang­sa itu bertujuan mengetenga­hkan dan mempromosi Malaysia sebagai sebuah negara moden dan progresif yang berada di barisan hadapan dalam membantera­s keganasan dan ideologi ekstremism­e.

Semua resolusi dan hasil perbincang­an PISD dijangka menjadi teras kepada kerjasama di peringkat berikutnya dalam menangani dan membantera­s keganasan secara sederhana dan tanpa kekerasan.

PISD diharap menjadi penanda aras kepada persidanga­n antarabang­sa mengenai keganasan pada masa depan, selain Malaysia terkedepan dalam pembanguna­n idea- idea mengenai kesederhan­aan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia