Utusan Borneo (Sarawak)

PERDASAMA sasar bantu 3,000 usahawan mikro

-

KUCHING: Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia Cawangan Sarawak (PERDASAMA) menyasarka­n dapat membantu 3,000 usahawan mikro tempatan yang terlibat dengan perniagaan secara atas talian (online).

Ketua Pemuda PERDASAMA Ikhbar Ruzaini Abang berkata, bagi mencapai sasaran itu, pihaknya menyediaka­n platform dalam talian yang dikenali sebagai Asiaemall.com yang kini sedang berkembang di 10 negara di Asia.

“Ini bagi menyahut usaha Program Digital Kenyalang yang dirasmikan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg dalam satu majlis yang diadakan baru-baru ini, selain membantu usahawan mikro mengembang­kan strategi pasaran produk mereka.

“Dengan adanya platform yang kita sediakan ini, saya yakin akan ada peningkata­n permintaan dari luar terhadap produk- produk usahawan mikro ini,” katanya.

Beliau berkata demikan pada Program Pengenalan Aplikasi bersama lebih 50 usahawan tempatan di sebuah hotel terkemuka di sini, malam kelmarin.

Ikhbar berkata, laman sesawang dalam talian (Asiaemall. com) yang diwujudkan oleh PERDASAMA itu akan di- lancarkan pada Januari tahun depan.

Menurutnya, fungsi laman sesawang itu seakan- akan seperti aplikasi jualan dalam talian popular lain namun ia lebih fokus kepada membantu usahawan mikro memasarkan produk-produk mereka.

“Justeru, saya berharap usahawan mikro tempatan akan merebut peluang yang disediakan ini demi menjana lebih pendapatan pada masa depan,” ujarnya.

Dalam pada itu, Ikhbar berkata persatuan itu merancang mengadakan program (pengenalan aplikasi) yang serupa bulan depan ke tempat lain termasuk Miri, Sibu dan Bintulu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia