Utusan Borneo (Sarawak)

Ahmad Naufal tinggalkan Sarawak dengan kenangan manis rai Gawai

-

LIMBANG: Meraikan sambutan Gawai di rumah panjang ketika menjejakka­n kaki di Bumi Kenyalang antara kenangan manis yang sukar dilupakan Timbalan Penguasa Bomba Zon Tujuh Limbang Ahmad Naufal Abdullah.

Beliau yang memulakan tugas di Limbang pada Januari 2016 berkata, meskipun baharu pertama kali menjejakka­n kaki di Sarawak, beliau sudah tertarik dengan keunikan kaum Iban meraikan Gawai.

Katanya, beliau turut diberi peluang penduduk Rumah Panjang Lucy untuk melakukan upacara ranyai pada sambutan malam Gawai.

“Pengalaman paling manis apabila dapat menyambut Hari Gawai bersama penduduk Rumah Lucy di Limbang.

“Saya berkesempa­tan melakukan upacara ranyai yang merupakan keunikan budaya dan adat tradisi kaum Iban di Sarawak,” katanya kepada media semalam.

Naufal yang bertugas selama dua tahun di Jabatan Bomba dan Penyelamat Limbang Zon Tujuh Limbang akan berpindah tugas sebagai Ketua Balai Bomba Dan Penyelamat Alor Setar bermula minggu depan.

Jawatan beliau pula akan dipegang Mohamad Hamdani Madun dari Lawas.

Beliau berkata, banyak lagi kejayaan turut dilakar jabatannya termasuk kejayaan penganjura­n Sambutan Maulidur Rasul Peningkat Negeri Sarawak 2016 selaku pegawai perarakan dan medan serta Program Summer Camp Limbang dan Lawas pada 2016 dan 2017.

Majlis serah tugas beliau turut dihadiri Ketua Bomba Zon Limbang Edmund Dmahai Emboh dan Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Limbang Tawang Lingem.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia