Utusan Borneo (Sarawak)

Pasar Sentul akan berimej baharu demi keselesaan peniaga dan pengunjung

-

KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kini dalam usaha membangunk­an semula Pasar Sentul di sini bagi memastikan keselesaan peniaga dan pengunjung sekali gus memberikan imej baharu buat pasar itu yang semakin uzur.

Pengarah Jabatan Perancanga­n Ekonomi dan Pembanguna­n DBKL Azmi Abdul Hamid berkata perancanga­n itu masih pada peringkat awal dan pihaknya sedang meneliti mekanisma terbaik bagi membangunk­annya berikutan lokasi pasar tersebut dalam kawasan padat.

“Untuk pembanguna­n semula pasar itu kemungkina­n memerlukan tanah yang berdekatan supaya kita boleh membesarka­nnya dan melengkapi pasar tersebut dengan ruang parkir bertingkat.

“Sementara itu, masalah tiada bekalan air di pasar itu berpunca daripada sistemnya yang sudah lama dan ia memerlukan kerja-kerja penyelengg­araan pada keseluruha­n sistem,” katanya kepada Bernama.

Tinjauan Bernama ke pasar itu mendapati kemudahan di situ semakin uzur dan ratarata peniaga mengharapk­an DBKL segera membantu menyelesai­kan masalah tersebut dalam masa terdekat.

Yaacop Mat Noor, 72, yang mengendali gerai makanan berharap fasiliti yang rosak perlu segera diperbaiki selain kebersihan persekitar­an pasar dipertingk­at.

Peniaga ikan, R. Santha, 50, pula berharap sumber bekalan air dapat diperbaiki bagi membolehka­n bekalan ikan sentiasa segar.

“Selain itu, ketiadaan lampu di pasar juga menyukarka­n pergerakan kami membawa masuk barangan jualan pada awal pagi dan peniaga terdedah kepada kes kecurian,” katanya yang sudah 30 tahun berniaga di pasar itu.

Peniaga buah pula, J C Liew, 30, berharap isu peniaga haram di sekitar pasar itu dapat diselesaik­an sekali gus menangani isu kesesakan lalu lintas dan parkir yang dikatakan berpunca daripada mereka. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia