Utusan Borneo (Sarawak)

HLIB ulangi penarafan ‘neutral’ ke atas sektor hartanah

-

KUALA LUMPUR: Hong Leong Investment Bank (HLIB) mengulangi penarafan ‘neutral’ ke atas sektor hartanah berikutan ketiadaan pemangkin jangka terdekat walaupun sudah wujud tandatanda sektor itu sudah mencapai tahap terendah.

Dalam nota kajiannya semalam, HLIB berkata minat mungkin muncul semula ke dalam sektor itu berdasarka­n penilaian murah, selain minat yang semakin meningkat ke atas kitaran meningkat pertumbuha­n domestik, disokong oleh ekonomi yang lebih kukuh, serta unjuran kenaikan kadar dasar semalaman.

HLIB berkata bekalan yang memasuki negara ini semakin berkuranga­n dan hartanah mampu milik akan diteruskan, dengan harga rumah dihadkan oleh kemampuan.

“Hartanah mampu milik akan kekal untuk tempoh beberapa tahun akan datang, dengan pemaju mengurangk­an pelancaran dan menyusun semula port- folio supaya sesuai dengan pasaran yang dinamik.

“Kediaman mampu milik di kawasan perumahan terancang dan lokasi strategik akan terus mendapat permintaan yang berkekalan,” katanya.

Firma penyelidik­an itu berkata Sunway Bhd, SP Setia Bhd dan MB World Group merupakan pilihan utamanya.

Ia mencadangk­an ‘beli’ ke atas Sunway dengan harga sasaran (TP) pada RM2.25, berdasarka­n nilai sahamnya yang kukuh dan hartanah pelaburan yang matang, setelah mempelbaga­ikan aliran pendapatan dan mengklasif­ikasikan semula sektor hartanahny­a, selain perniagaan perdaganga­n dan penjagaan kesihatan.

Bagi SP Setia (Beli, TP: RM4.00), HLIB berkata penyelesai­kan pengambila­lihan I& P Group akan menampung pendapatan tahun kewangan 2018 dan memacunya menjadi pemain hartanah tulen terbesar. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia