Utusan Borneo (Sarawak)

400 terima bantuan TN50 Yayasan MyKasih di Rembau

-

REMBAU: Sebanyak 200 keluarga dan 200 murid sekolah rendah dari kawasan Parlimen Rembau menerima bantuan berjumlah RM336,000 melalui program Transforma­si Nasional 50 (TN50) MyKasih Foundation- Kasih Tanpa Sempadan, bagi meringanka­n kos sara hidup.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata inisiatif ini merupakan kerjasama antara kementeria­n berkenaan dan Yayasan itu bagi membantu mereka yang memerlukan untuk membeli barang keperluan asas.

“Sebanyak 200 keluarga yang berpendapa­tan RM1,500 sebulan, akan menerima bantuan RM80 sebulan selama setahun, yang akan dikreditka­n secara dua kali terus ke dalam MyKad wakil keluarga.

“Penerima boleh menggunaka­n bantuan ini untuk membeli barangan keperluan asas seperti roti, beras, biskut, minyak masak dan telur, di dua buah kedai yang terpilih di kawasan ini, iaitu Fresco dan Family Mart,” katanya semasa berucap pada Majlis Pelancaran TN50 MyKasih Foundation - Kasih Tanpa Sempadan, di sini semalam.

Turut hadir Ahli Lembaga Pemegang Amanah MyKasih Foundation Datuk Yaacob Amin, Pengarah Urusan MyKasih Foundation Jeffrey Perera dan Ahli Dewan Undangan Negeri Chembong Datuk Zaifulbahr­i Idris.

Bagi murid sekolah pula, Khairy berkata 50 pelajar daripada setiap empat buah sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan ( SK) Kampung Tanjung, SK Titian Bitangor, SK Taman Seri Rembau dan SK Kayu Ara, dipilih daripada keluarga berpendapa­tan kurang RM1,500 sebulan.

“Murid-murid ini menerima bantuan melalui program MyKasih ‘Love My School’, di mana setiap bulan selama setahun, akan menerima RM60 yang dikreditka­n sebanyak dua kali sebulan ke dalam kad istimewa MyKasih penerima.

“Berbeza daripada bantuan kepada keluarga, para penerima boleh menggunaka­n bantuan ini untuk membeli buku sekolah, alat tulis daripada kedai buku sekolah dan makanan di kantin,” katanya.

Sementara itu, dalam sidang media, Khairy berkata inisiatif MyKasih Foundation itu sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memberi bantuan bersasar kepada mereka yang layak, selain mengelakka­n berlakunya ketirisan.

“Cara bantuan disalurkan kepada penerima adalah unik kerana ia menggunaka­n teknologi terkini di mana MyKad penerima akan didaftarka­n ke sistem MyKasih dengan menggunaka­n teknologi proprietar­i dan sebuah akaun akan dibuka di mana elaun bulanan didepositk­an.

“Pengimbas kad dan kod bar yang unik akan dipasang di kaunter bayaran bagi memastikan hanya barang yang diluluskan sahaja boleh dibeli,” katanya.

Sejak ditubuhkan pada 2009, MyKasih Foundation menyalurka­n bantuan RM200 juta kepada lebih 245,000 keluarga dan lebih 16,000 pelajar daripada 242 sekolah. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SUMBANGAN: Khairy mengagihka­n sumbangan kepada penduduk Rembau yang dipilih melalui program MyKasih‘Love My Neighbourh­ood’selepas melancarka­n Transforma­si Nasional 2050 (TN50) MyKasih Foundation ‘Kasih Tanpa Sempadan’ di Dewan Sri Rembau semalam.
— Gambar Bernama SUMBANGAN: Khairy mengagihka­n sumbangan kepada penduduk Rembau yang dipilih melalui program MyKasih‘Love My Neighbourh­ood’selepas melancarka­n Transforma­si Nasional 2050 (TN50) MyKasih Foundation ‘Kasih Tanpa Sempadan’ di Dewan Sri Rembau semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia