Utusan Borneo (Sarawak)

Lima tumpuan di Bundesliga

-

BERLIN: Pendahulu Bundesliga Bayern Munich boleh menjangkak­an bonanza gol apabila mereka cuba melebarkan kelebihan 13 mata di stadium sendiri dalam perlawanan menentang Werder Bremen pada malam esok (Ahad).

Bremen, yang menduduki tempat ketiga tercorot, sudah dibolosi 32 gol dalam enam lawatan terakhir mereka ke Allianz Arena.

Di sini adalah lima perkara untuk diperhatik­an dalam jadual perlawanan pada hujung minggu ini: Perlawanan ke-100 untuk Martinez

Javi Martinez dijangka akan bermain dalam perlawanan­nya yang ke-100 dalam Bundesliga menentang Bremen.

Pemain berusia 29 tahun itu digunakan sebagai pemain pertahanan tengah di bawah dua pengurus sebelum Jupp Heynckes, Pep Guardiola dan Carlo Ancelotti.

Pemain antarabang­sa Sepanyol itu ternyata sukar ditandingi sejak Heynckes meletakkan­nya semula pada posisi kesukaanny­a di bahagian tengah pada Oktober lalu.

Martinez menjaringk­an gol liga pertamanya dalam kemenangan 3-1 di Leverkusen Gol ciptaan Max

Perhatikan pemain pertahanan kiri Augsburg, Philipp Max, dalam perlawanan menentang Borussia Moenchengl­adbach pada malam ini (Sabtu).

Dia suatu hari nanti mungkin akan disebut dengan nafas yang sama seperti Kevin de Bruyne di Manchester City atau Paul Pogba di Manchester United.

Pemain berusia 24 tahun itu sudah mencipta gol dengan Borussia Dortmund sekali lagi menggugurk­an Pierre-Emerick Aubameyang untuk perlawanan semalam di Hertha Berlin selepas minggu yang dibayangi spekulasi tentang perpindaha­n ke Arsenal. Selepas dikenakan tindakan disiplin oleh Dortmund setelah dia tidak menghadiri satu mesyuarat pasukan, penyerang Gabon itu sekali lagi tidak disenaraik­an. “Aubameyang akan berlatih di Dortmund. Kami ada gambaran buat masa sekarang bahawa kepalanya sibuk dengan perkara lain dan tidak fokus sepenuhnya,” kata Michael Zorc. Pencapaian penting Naldo

Pemain pertahanan tengah Schalke yang menjaringk­an gol Naldo dapat menandingi jumlah penampilan dalam Bundesliga bagi seorang pemain Brazil di Hanover pada malam esok.

Dengan 335 penampilan dalam liga utama Jerman, Naldo kurang hanya satu sahaja penampilan untuk menyamai pada malam Jumaat lalu dalam apa yang disebut oleh jurulatihn­ya sebagai satu ‘permainan tanpa kecacatan’. sembilan bantuan pada musim ini, sama seperti Pogba dan de Bruyne dalam Liga Perdana Inggeris.

Max merupakan igauan bagi barisan pertahanan dengan hantaranny­a yang tepat dan anak bekas penjaring terbanyak dalam Bundesliga Martin Max itu kemungkina­n besar akan disenaraik­an dalam skuad Jerman untuk perlawanan persahabat­an pada Mac menentang Sepanyol dan Brazil. Aubameyang keluar rekod pemain tengah Bayern Munich yang kini sudah bersara Ze Roberto.

Pemain berusia 35 tahun itu kemungkina­n besar akan memintas jumlah itu kerana dia baharu sahaja menandatan­gani kontrak yang akan mengekalka­nnya di Gelsenkirc­hen sehingga dia hampir menjangkau usia 37 tahun. Leipzig bermain tanpa Keita RB Leipzig akan bermain tanpa pemain yang bakal menyertai Liverpool Naby Keita dalam perlawanan di tempat lawan yang sukar pada malam ini di Freiburg. Keita, tonggak tengah yang akan menyertai Liverpool pada musim akan datang, digantung sementara pemain tengah Emil Forsberg tidak dapat bermain kerana kecederaan otot perut. Freiburg menduduki tempat di atas zon penyingk i r a n t e t a p i sedang bangkit dan tidak tewas d a l a m enam perl a w a n a n liga terakhir m e r e k a . — AFP

 ??  ?? KEITA
KEITA
 ??  ?? AUBAMEYANG
AUBAMEYANG
 ??  ?? MARTINEZ
MARTINEZ

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia