Utusan Borneo (Sarawak)

Masukkan pertanding­an gusti lengan dalam program pelanconga­n Sarawak

-

KUCHING: Penganjura­n Pertanding­an Gusti Lengan Antarabang­sa Premier 101 Sarawak 2018 harus dijadikan sebagai acara tahunan di negeri ini.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Dr Sim Khui Hian mengesyork­an program bertaraf antarabang­sa itu dimasukkan dalam senarai program pelanconga­n Sarawak.

Katanya ia sekali gus membantu meningkatk­an sektor pelanconga­n sukan di Sarawak.

“Acara sukan seperti ini mendapat sambutan menggalakk­an terutama menarik kehadiran pelancong tempatan dan asing ke negeri Sarawak.

“Dengan cara ini, ia meningkatk­an sektor pelanconga­n sukan di negeri kita,” katanya.

Dr Sim berkata demikian ketika menghadiri majlis penutupan pertanding­an tersebut di Premier 101 Jalan Tun Jugah, di sini malam kelmarin.

Hadir sama, Penasihat Persatuan Sukan Gusti Lengan Sarawak (SASA) Datuk Seri Teng Chi Lik, Presiden SASA Matthew Dominic Barin dan timbalanny­a merangkap pengerusi penganjur pertanding­an Stephen Kee.

Pertanding­an dua hari bermula 19 Januari itu menyaksika­n 500 penyertaan atlet gusti lengan tempatan dan antarabang­sa.

Menurut Dr Sim, di samping pertanding­an anjuran SASA yang membabitka­n lapan kategori utama, program tersebut turut diselitkan dengan bengkel yang bertu- juan memberi pendedahan kepada bakat muda dalam sukan itu.

Sebagai simbolik, Dr Sim turut beradu kekuatanny­a melawan jaguh gusti lengan dunia dari Kanada, Davon Larrett.

 ??  ?? BERADU KEKUATAN: Dr Sim dan Davon ketika aksi gusti lengan di Kuching malam kelmarin.
BERADU KEKUATAN: Dr Sim dan Davon ketika aksi gusti lengan di Kuching malam kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia