Utusan Borneo (Sarawak)

Dua lagi mangsa kebakaran hospital di Korea Selatan maut

-

SEOUL: Angka kematian akibat kebakaran hospital yang memusnahka­n di Korea Selatan bertambah kepada 43 orang semalam, menurut pihak berkuasa, menjadikan ia sebagai kebakaran paling teruk di negara itu sepanjang tempoh 15 tahun.

Dua lelaki, kedua- dua mereka berusia 80-an, yang menerima rawatan di hospital lain sejak kebakaran pada lewat bulan lepas, meninggal dunia akibat kecederaan mereka, menurut pihak berkuasa tempatan di Miryang.

Seramai 149 pesakit tercedera, termasuk seorang yang sekarang berada dalam keadaan kritikal.

Kebakaran berlaku di hospital Sejong di Miryang pada 26 Januari, mengeluark­an kepulan asap toksik dari bangunan enam tingkat tersebut.

Kematian terbaharu bermakna angka kematian melebihi 40 terkorban dalam satu kebakaran gudang pada 2008 di bandar Icheon, timur Seoul.

Ia sekarang merupakan bencana kebakaran terburuk di Korea Selatan sejak tahun 2003, ketika satu serangan pembakaran secara sengaja ke atas sebuah stesen kereta api bawah tanah di bandar tenggara Daegu mengorbank­an 192 nyawa.

Pihak berkuasa masih lagi menyiasat punca sebenar kebakaran Januari itu namun siasatan awal mencadangk­an kemungkina­n masalah dalam pendawaian di bahagian siling bagi bilik digunakan sebagai sebuah pantri pejabat.

Jari turut menuding kepada bahan pembinaan murah namun mudah terbakar, pintu pencegah kebakaran tidak bersesuaia­n, penambahan bilik secara haram dan kekurangan kakitangan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia