Utusan Borneo (Sarawak)

Sekolah diarah guna BI pada perhimpuna­n

Notis telah dikeluarka­n, langkah diambil untuk memperkasa penggunaan BI dalam kalangan guru dan pelajar: Manyin

- Oleh Marlinda Mardzuki

KUCHING: Kementeria­n Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi telah mengeluark­an notis meminta semua sekolah negeri ini menggunaka­n bahasa Inggeris (BI) pada majlis perhimpuna­n sekolah.

Menterinya Dato Sri Michael Manyin Jawong berkata, ia bertujuan memperkasa­kan penggunaan bahasa Inggeris dalam kalangan guru dan pelajar.

“Kita telah mengeluark­an arahan kepada guru dan pengetua agar mempraktik­kan penggunaan bahasa Inggeris dalam perhimpuna­n sekolah masing-masing.

“Harapan kita dengan adanya usaha sedemikian, kita mampu menangani masalah penggunaan bahasa Inggeris yang masih dianggap lemah terutama dalam kalangan pelajar,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media pada sidang akhbar mengenai pelantikan­nya sebagai Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) baharu dari sayap Pesaka pada Perhimpuna­n Agung PBB Ke-14 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching, di sini semalam.

Sebelum ini, kata Manyin, sudah ada beberapa sekolah menggunaka­n bahasa Inggeris dalam majlis-majlis tertentu termasuk perhimpuna­n sekolah.

“Ini merupakan satu perkembang­an yang positif dan diharapkan semua sekolah di negeri ini akan turut melaksanak­annya,” ujarnya.

Sementara itu, Manyin mem-

Harapan kita dengan adanya usaha sedemikian, kita mampu menangani masalah penggunaan bahasa Inggeris yang masih dianggap lemah terutama dalam kalangan pelajar.

Dato Sri Michael Manyin Jawong Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi

beritahu, kementeria­nnyatahun ini merancang untuk melatih para pendidik menguasai mata pelajaran Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.

“Bagaimanap­un, kita masih belum mempunyai guru Bahasa Inggeris yang mencukupi. Justeru, bagi mengatasi masalah ini, kementeria­n saya akan mengadakan seminar dan kursus untuk para pendidik memahirkan diri dalam bahasa Inggeris,” katanya.

Seminar berkenaan, katanya, akan diadakan selama tiga hari dan akan dikendalik­an oleh ahli bahasa, ahli motivasi dan pakar.

Menurutnya, kemahiran bahasa berkenaan mampu menyumbang kepada hasrat Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg ke arah ekonomi digital.

 ??  ??
 ??  ?? PERKASA BAHASA INGGERIS: Manyin pada sidang media Perhimpuna­n Agung PBB Ke-14 di Kuching, semalam. Turut kelihatan, Setiausaha Jawatankua­sa Penerangan dan Publisiti Perhimpuna­n Agung PBB Ke-14 Dato Peter Minos.
PERKASA BAHASA INGGERIS: Manyin pada sidang media Perhimpuna­n Agung PBB Ke-14 di Kuching, semalam. Turut kelihatan, Setiausaha Jawatankua­sa Penerangan dan Publisiti Perhimpuna­n Agung PBB Ke-14 Dato Peter Minos.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia