Utusan Borneo (Sarawak)

Ibu tujuh anak mengaku tidak bersalah guna dadah

-

MIRI: Seorang ibu tujuh anak mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret semalam terhadap dua tuduhan terlibat kegiatan penyalahgu­naan dadah.

Kelinah Meling, 38, dari Kejaman, Baram menghadapi dua tuduhan mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 (Akta 234) dan dihukum di bawah Seksyen 15 akta yang sama.

Sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara dua tahun dan serta-merta dikehendak­i menjalani pengawasan pegawai yang ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah ( Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun di bawah Seksyen 38B ADB 1952.

Berdasarka­n kes pertama, tertuduh didakwa menggunaka­n dadah berbahaya jenis Amphetamin­e dan Methamphet­amine yang terkandung dalam Jadual Pertama ADB 1952 (Akta 234), dengan cara memasukkan dadah tersebut ke dalam tubuh badan sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 1 petang 9 November, 2016 di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND Miri.

Manakala dalam kes kedua, tertuduh telah dituduh melakukan kesalahan serupa dengan memasukkan dadah jenis sama ke dalam tubuh badan sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada jam 9.55 pagi 7 Februari lalu di pejabat BSJND Miri di sini.

Di hadapan mahkamah, Timbalan Pendakwa Raya Aftal Mariz memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk pengurusan kes memandangk­an tertuduh telah mengaku tidak bersalah serta minta dibicara lanjut.

Penolong Kanan Pendaftar Md Syafique Md Hilmie membenarka­n permohonan itu dan menetapkan 21 Februari ini untuk pengurusan kes.

Sementara itu, tertuduh diperintah­kan bebas dengan jaminan RM2,500 berserta dua penjamin tempatan bagi setiap tuduhan yang dihadapi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia