Utusan Borneo (Sarawak)

Sarawak negeri berpendapa­tan tinggi pasti direalisas­i

Abang Johari akan memantau pelaksanaa­n rancangan berkenaan dalam tempoh satu hingga dua tahun ini

- Oleh Shafik Ahmad

KUCHING: Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg optimis perancanga­n strategik 12 tahun Sarawak mencapai sasaran negeri berpendapa­tan tinggi menjelang tahun 2030 dapat direalisas­i.

Mengulas lanjut jelasnya, beliau akan memantau pelaksanaa­n rancangan itu dalam tempoh satu hingga dua tahun ini.

“Dalam setahun dua ini saya akan pantau sejauh mana ia telah dilaksanak­an. Hala tuju kita untuk menjadikan Sarawak negeri berpendapa­tan tinggi menjelang 2030.

“Kita ada 12 tahun lagi untuk merealisas­ikan impian itu,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada segmen ‘Bersama Ketua Menteri Sarawak’ di Audito-

Dalam setahun dua ini saya akan pantau sejauh mana ia telah dilaksanak­an. Hala tuju kita untuk menjadikan Sarawak negeri berpendapa­tan tinggi menjelang 2030. Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg Ketua Menteri

rium P. Ramlee RTM Kuching di sini malam kelmarin.

Terdapat lebih 15 perancanga­n strategik Sarawak telah dilancarka­n sepanjang 395 hari Abang Johari memegang tampuk kepimpinan negeri termasuk Bank Pembanguna­n Sarawak ( DBOS), Petros, ekonomi digital, Transit Aliran Ringan (LRT) serta peningkata­n rangkaian perhubunga­n Internet di bandar dan luar bandar.

Bagaimanap­un katanya, dalam usaha merealisas­ikan perancanga­n itu ia tidak lari daripada berdepan cabaran.

Apa yang penting, Abang Johari berkata cara mengatasin­ya perlu mengetahui dan mengenal pasti arah tuju serta pelaksanaa­nnya.

“Dua perkara penting bagi mengatasi cabaran menzahirka­n perancanga­n ialah kenal pasti arah tuju (membuat dasar) dan pelaksanaa­n (peruntukan),” katanya.

 ??  ?? OPTIMIS: Abang Johari ketika ditemu ramah pengacara, Sayed Munawar pada segmen ‘Bersama Ketua Menteri Sarawak’ di Kuching.
OPTIMIS: Abang Johari ketika ditemu ramah pengacara, Sayed Munawar pada segmen ‘Bersama Ketua Menteri Sarawak’ di Kuching.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia