Utusan Borneo (Sarawak)

Kursus pengendali­an dron di Mukah dapat sambutan

-

KURSUS pengendali­an dron mendapat sambutan menggalakk­an daripada para pelajar Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Mukah dan murid-murid dari beberapa sekolah rendah di sekitar Mukah, baru-baru ini.

Kursus dua hari itu dianjur Kelab RCX Rotor Bintulu dengan presiden kelab Jonaed Townsend sebagai penceramah jemputan dan dibantu 11 rakan sekelab.

Jurucakap penganjur berkata, sepanjang tempoh dua hari kursus DALAM usaha melahirkan masyarakat berliteras­i digital dan media, Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mewujudkan Program Sukarelawa­n ICT Malaysia (MIV) yang menjadi landasan para sukarelawa­n untuk berinterak­si dengan rakyat selain daripada menyokong inisiatif Negara Digital Pintar 2020.

MIV turut membawa misi untuk mendidik komuniti menjadi rakyat digital yang mampu memajukan dan menghasilk­an aplikasi dan perkhidmat­an ICT yang memberi manfaat dalam kehidupan seharian.

Pengarah Kanan itu berlangsun­g, pelajar didedahkan bukan sahaja dengan teknologi dron, malah mengetahui cara yang betul untuk mengendali dan menyelengg­ara dron.

Mereka juga didedahkan kepada pendawaian elektronik, undangunda­ng dan peraturan melibatkan dron.

Katanya, teknologi dron kini semakin berkembang dan digunakan dalam pelbagai industri.

Dalam pada itu katanya, Pengetua MRSM Mukah Zuraida Zaidi merancang Bahagian Advokasi dan Jangkauan MCMC, Eneng Faridah Iskandar berkata, sehingga kini terdapat kira-kira 1,013 sukarelawa­n dari seluruh negara yang telah menyumbang­kan tenaga dan ilmu kepada masyarakat dalam pelbagai aktiviti MIV.

“MCMC telah memulakan program MIV sebagai projek perintis di Sarawak pada 2016, dan sepanjang Program Sukarelawa­n ICT Malaysia dijalankan, ia telah berjaya menjangkau penerima sehingga 250,015 orang,” katanya kepada Bernama.

Antara khidmat yang diberikan oleh sukarelawa­n MIV ialah untuk menjadikan kursus itu sebagai salah satu program pembelajar­an mengenai dron.

Penyelaras program Naiza John pula menyaran agar program sedemikian diperluas bagi membina kemahiran lebih tinggi dalam bidang teknolgi dan berfikiran jauh dalam kalangan pelajar. melaksanak­an strategi pemasaran dalam talian bagi membantu pengusaha tempatan memasarkan produk, mendidik pengunaan ICT secara berhemah, dan memupuk kesedaran masyarakat terhadap mesej-mesej advokasi MCMC.

Eneng Faridah berkata, program MIV terdiri daripada lima fokus utama iaitu MIV Bersama Komuniti, MIV Bersama Sekolah, MIV Bersama Institut Pengajian Tinggi Malaysia, MIV bersama Sukarelawa­n ICT Antarabang­sa dan Sukarelawa­n ICT Antarabang­sa di Malaysia.

Mengulas kejayaan program MIV, Eneng Faridah berkata MCMC mementingk­an kualiti sesuatu latihan yang dijalankan oleh para sukarelawa­n serta mutu pembelajar­an yang diberikan kepada komuniti sepanjang program berlangsun­g.

“Antara program MIV yang membanggak­an ialah MIV Bersama Komuniti 2017, dengan sebanyak 560 kelas dan latihan telah dijalankan oleh para sukarelawa­n di Pusat Internet 1Malaysia dan melibatkan 6030 orang yang mengambil bahagian,” kata beliau.

Program ini turut berjaya memanfaatk­an 374 pengusaha tempatan bagi memulakan dan memajukan perniagaan atas talian seperti penjualan produk kraf tangan, makanan, fesyen dan perkhidmat­an seperti bengkel kenderaan.

Katanya lagi, bagi menghargai sumbangan sukarelawa­n yang telah mencurah khidmat kepada masyarakat sepanjang program, MCMC mengambil inisiatif untuk mengadakan Anugerah Kecemerlan­gan MIV 2018 pada 23 Februari ini bagi memberi pengiktira­fan kepada sukarelawa­n yang terpilih.

“Anugerah ini diberikan kepada sukarelawa­n yang berjaya mencapai sasaran program berdasarka­n enam kategori seperti MIV Bersama Sekolah 2016 dan 2017, MIV Bersama Komuniti 2016 dan 2017, dan Anugerah Khas MIV yang diberikan kepada sukarelawa­n yang membawa insipirasi kepada komuniti,” kata Eneng Faridah.

Ujarnya lagi, walaupun program MIV baharu sahaja berusia dua tahun, namun program MIV telah menerima pencalonan di peringkat antarabang­sa oleh Sidang Kemuncak mengenai Masyarakat Bermakluma­t (WSIS) bagi kategori pembanguna­n modal insan.

Beliau berkata, walaupun masih di peringkat pencalonan, MCMC menerimany­a sebagai satu kejayaan kepada inisiatif yang dilakukan di dalam negara untuk menyebarlu­askan mesej-mesej kepentinga­n ICT dalam kehidupan seharian.

“Pemenang bagi pencalonan ini dinilai daripada jumlah undian yang diterima dan rakyat Malaysia boleh mengundi di laman web www.itu. int di bawah WSIS bagi memberi menunjukka­n sokongan kepada program MIV,” katanya.

MCMC turut mengalualu­kan orang ramai yang berminat untuk menjadi sukarelawa­n MIV supaya mendaftar secara dalam talian di www.miv.mcmc. gov.my bagi mengikuti latihan mandatori selama dua hari sebelum memulakan aktiviti sukarelawa­n. — Bernama

 ??  ?? KEBAJIKAN: Rombongan Lions Club Kuching-Samarahan menyerahka­n cek bantuan untuk warga emas dan pelajar dari keluarga miskin serta dua pasu pokok Krismas kepada penduduk Kampung Lobang Batu.
KEBAJIKAN: Rombongan Lions Club Kuching-Samarahan menyerahka­n cek bantuan untuk warga emas dan pelajar dari keluarga miskin serta dua pasu pokok Krismas kepada penduduk Kampung Lobang Batu.
 ??  ?? MENGGALAKK­AN: Ahli- ahli RCX Rotor Bintulu merakam gambar kenangan bersama para pelajar dan guru-guru MRSM Mukah.
MENGGALAKK­AN: Ahli- ahli RCX Rotor Bintulu merakam gambar kenangan bersama para pelajar dan guru-guru MRSM Mukah.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia