Utusan Borneo (Sarawak)

TDHUS merayu orang ramai tampil menderma darah

-

KUCHING: Tabung Darah Hospital Umum Sarawak ( TDHUS) merayu kepada orang ramai agar tampil untuk menderma darah di TDHUS atau di Unit Bergerak Kempen Derma Darah TDHUS yang berhampira­n.

Menurut kenyataan akhbar daripada Hospital Umum Sarawak ( HUS) semalam, pihaknya sedang menghadapi masalah bekalan darah jenis A, B dan AB yang berada di paras rendah.

Sementara darah O pula berada di paras sederhana.

Pihak HUS menggunaka­n 45 hinggga 50 unit darah sehari.

Ini disebabkan peningkata­n kes-kes pendarahan seperti muntah darah, kes kemalangan y a n g m e n y e b a b k a n pendarahan dalaman, pembedahan yang rumit dan penggunaan bekalan harian darah untuk pesakitpes­akit kanser, leukemia dan thalassemi­a.

Orang ramai terutama warga penderma yang telah matang tempoh pendermaan dimohon untuk menderma darah di TDHUS atau di lokasi-lokasi Kempen Derma Darah pada hujung minggu ini.

Buku Rekod Pendermaan juga perlu dibawa bagi membolehka­n pihak TDHUS mengemas kini jumlah pendermaan.

Bagi penderma kali pertama, mereka hanya perlu membawa kad pengenalan dan Buku Rekod Pendermaan akan diberikan oleh pihak TDHUS.

Sebelum menderma, orang ramai dinasihati untuk makan makanan ringan terlebih dahulu dan telah mendapatka­n rehat secukupnya atau telah tidur sekurang- kurangnya lima jam.

Unit Bergerak Kempen Derma Darah akan berada di empat lokasi pada hujung minggu ini.

Lokasi pertama pada 24 Februari di Agensi Penguatkua­sa Maritim Malaysia (APMM) Sarawak, Muara Tebas bermula jam 9 pagi hingga 2 petang.

Lokasi kedua pula di Mydin Vista Tunku, Petra Jaya bermula jam 10 pagi hingga 4 petang.

Pada 25 Februari pula, Unit Bergerak Kempen Derma Darah akan berada di Emart Batu Kawa bermula jam 10 pagi hingga 3 petang dan di Summermall, Kota Samarahan juga bermula pada masa yang sama.

Pihak HUS juga mengalualu­kan penyertaan agensi atau jabatan kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan untuk turut sama menganjurk­an kempen derma darah bagi membantu meningkatk­an bekalan darah di TDHUS.

Untuk pertanyaan lanjut, hubungi TDHUS di talian 082-276797 atau 276795.

 ??  ?? KURANG: Gambarajah menunjukka­n keadaan bekalan darah di TDHUS.
KURANG: Gambarajah menunjukka­n keadaan bekalan darah di TDHUS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia