Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan akan pastikan kewujudan Proton

-

KUALALUMPU­R: Kerajaan akan memastikan kewujudan Proton, menggunaka­n semua tindakan yang diperlukan, dalam pasaran yang sangat kompetitif, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Yang mana terpaksa kita selamatkan, kita akan selamatkan,” katanya.

Proton terlalu besar untuk gagal, katanya.

Proton mempunyai kirakira 10,000 pekerja, dan dilaporkan sudah membangunk­an kira-kira 400 vendor dan subvendor, selain lebih 350 premis jualan dan servis, dengan sekurang- kurangnya 50,000 pekerja mereka sendiri.

Proton kini mengusai 13 peratus pasaran.

“Kami akan pastikan kewujudkan Proton, namun kami akan menstruktu­rkannya semula supaya lebih kopetitif,” katanya pada program Bajet 2018 bersama Rakyat, di sini semalam.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan akan mengkaji semula beberapa keputusan ke atas jalan-jalan bertol yang dibuat sebelum ini.

“Saya akan mengkaji semula beberapa keputusan sebelum ini, yang saya lihat tidak memberi manfaat kepada rakyat Malaysia. Saya akan lakukannya.

“Kami sudah mengkaji semula IPP, penswastaa­n yang tidak popular, urus niaga yang saya lihat menguntung­kan pihak tertentu. Tol...kalau ada baki lagi saya akan semak balik.”

Perdana Menteri menegaskan kerajaan akan menjaga kebajikan 30 juta pendudukny­a. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia