Utusan Borneo (Sarawak)

Penduduk kecewa tangka air di Pulau Seduku tidak berfungsi

-

PULAU SEDUKU: Penduduk yang tinggal di Skim Penempatan Semula di sini, bergantung kepada air hujan untuk meneruskan kehidupan meskipun mempunyai tangki besar yang dikatakan dapat menyimpan sejuta liter air di kampung mereka.

“Kami tinggal di sini sejak lapan tahun lalu dan telah menungggu dengan sabar untuk tangki air ini berfungsi.

“Malangnya, walaupun banyak kali dijanjikan Jabatan Bekalan Air Luar Bandar, tangki ini masih tidak berfungsi,” kata Ketua Kampung terbabit, Mohammad Salleh Joni, 48, di sini semalam.

Salleh berkata, biarpun penduduk kampung telah menghadiri dialog bagi membincang­kan isu tersebut baru-baru ini, namun masih tiada apa-apa tindakan yang diambil.

“Saya telah memberitah­u Timbalan Residen Sri Aman untuk membenarka­n kami memagar tangki air dan membenarka­n kami membiak burung walit di bawah tangki air ini, sekurang-kurangnya ia membawa faedah ekonomi kepada rakyat,” katanya dengan sinis.

Justeru, Salleh merayu kepada kepimpinan Sarawak untuk membantu Pulau Seduku memandangk­an cuaca kering akan tiba tidak lama lagi.

“Kami hidup dengan bergantung kepada air hujan, apabila tiada hujan maka air akan menjadi kurang (terhad),” katanya.

Salleh berkata, masalah air akan menjadi lebih mencabar pada tahun ini berikutan Se- kolah Kebangsaan (SK) Pulau Seduku telah dipindahka­n ke sebelah kampung mereka.

“Tolonglah kasihani anakanak kami,” rayunya.

 ??  ?? SEKADAR HIASAN: Salleh menunjukka­n tangki air Pulau Seduku yang tidak berfungsi.
SEKADAR HIASAN: Salleh menunjukka­n tangki air Pulau Seduku yang tidak berfungsi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia