Utusan Borneo (Sarawak)

Faith Caring Home perlu bantuan dana tampung penjagaan pesakit

-

PENAMPANG: Faith Caring Home, I Link Berhad, sebuah pusat penjagaan pesakil mental sedang mencari lebih banyak dana daripada orang ramai, untuk memenuhi keperluan mereka yang sangat memerlukan penjagaan.

Menurut pengasas pusat itu, Pastor Avis Chong, Faith Care Home merupakan pusat yang dikhususka­n untuk menjaga mereka yang menderita masalah kesihatan psikologi, emosi dan mental.

Objektif dan aktivitiny­a tertumpu kepada penyembuha­n pesakit dan pada masa yang sama mengurangk­an jika tidak menghapusk­an beban keluarga.

“Pusat ini mula beroperasi pada 15 Disember 2008, iaitu kira-kira sepuluh tahun yang lalu, di mana premis pertama terletak Taman Judy, Manggatal,” kata Avis kepada pemberita semasa lawatan QSR Stores Sdn Bhd ke pusat itu pada Jumaat.

Beberapa tahun selepas penubuhann­ya, Avis dan pasukannya telah didatangi oleh bekas pemaju.

Beliau memberitah­u Avis bahawa dia sangat terharu dengan inisiatif itu dan dengan itu dia terus menaja sebidang tanah miliknya di Limbanak, Penampang dan mendirikan rumah untuk pusat itu.

Katanya, setelah rumah itu siap dibina, dia dan tenaga pelatih bersama 23 penghuni wanita berpindah ke premis baru itu, yang terletak di Kg Limbanak, selebihnya lapan pelajar lelaki lain masih tinggal di premis lama mereka di Taman Judy, Manggatal.

Asrama baharu untuk pen- ghuni lelaki sedang dalam pembinaan dan ia terletak di bersebelah­an asrama wanita di pusat itu.

Menurut Avis, asrama baharu itu akan menelan belanja lebih dari RM2 juta dan itulah sebabnya Faith Care Home sedang mencari bantuan dana daripada orang ramai.

Malangnya, pusat itu kurang mendapat respons daripada orang ramai dan jarang menerima sumbangan disebabkan ia tidak mendapat banyak publisiti.

“Biasanya kita bergantung kepada yuran yang diberikan oleh keluarga pesakit. Jika mereka mampu maka mereka akan membayar. Setiap pesakit membayar jumlah yang berbeza,” kata Avis.

Avis juga melahirkan harapan bahawa jalan yang menuju ke pusat itu akan diperbaiki oleh pihak berkuasa yang berkaitan. Keadaan jalan itu agak teruk kerana lebih teruk lagi ketika musim hujan.

Avis berkata, pusat memberi tertumpu kepada pengajaran kitab, kaunseling dan ceramah kesihatan.

“Beberapa aktiviti harian lain yang dijalankan di pusat itu adalah latihan fizikal (seperti joging dan tarian), kraftangan, ibadat pagi dan petang serta pelajaran memasak,” katanya.

Pusat itu juga menyediaka­n perkhidmat­an seperti makanan dan penginapan, tinjauan hospital, pengawasan ubat serta penjagaan psikologi.

“Kami juga mengajar para penghuni tentang perilaku watak. Kebanyakan mereka, ketika mereka sakit, mereka terjebak dan mereka tidak tahu bagaimana untuk berinterak­si dengan orang.

“Kami mengajar semuanya. Dari cara menyapu lantai, membersihk­an dan memasak,” kata Avis.

Ketika ditanya berapa lama pesakit dapat pulih, Avis berkata bahawa tempoh masa pemulihan sering tidak ditetapkan.

Jenis penyakit mental yang dialami pesakit di sini adalah skizofreni­a, kemurungan, gangguan bipolar, gangguan obsesif-kompulsif (OCD) dan juga mereka yang mempunyai masalah personalit­i sempit.

“Gangguan personalit­i adalah terutamany­a mengenai masalah yang berkaitan dengan tingkah laku seseorang dan watak mereka.

“Sebagai contoh, kita mempunyai pelajar di sini yang enggan makan nasi yang dimasak oleh orang lain. Sekiranya beras disediakan oleh orang lain, dia tidak akan memakannya. Dia mahu memasaknya sendiri.

Tetapi kita mengajarny­a untuk makan bersama-sama dengan rakan,” katanya.

Semasa lawatan itu, yang merupakan sebahagian daripada inisiatif Tanggungja­wab Sosial Korporat (CSR) QSR, syarikat itu telah menyumbang­kan RM4,000 ke pusat Faith Caring Home.

Penghuni di pusat itu juga diserikan dengan sambutan Tahun Baharu Cina QSR dengan hidangan ayam KFC.

Turut hadir ialah Pengurus Besar Kanan QSR Stores Lo Yu Foh dan Pengurus QSR Sabah Datin Anna Au-Fernandez.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia