Utusan Borneo (Sarawak)

KPT terima 269 permohonan pelajar PhD melanjutka­n tempoh pengajian

-

LONDON: Kementeria­n Pendidikan Tinggi (KPT) secara dasarnya telah memberi pertimbang­an khas bagi para pelajar program Ijazah Kedoktoran ( PhD) untuk menerima biasiswa kementeria­n itu sehingga mereka menamatkan pengajian masing-masing.

Menterinya Datuk Seri Idris Jusoh berkata, bagaimanap­un pertimbang­an kementeria­n adalah mengikut kes dan para pelajar terlibat perlu membuat permohonan pelanjutan biasiswa dan tempoh pengajian mereka sebelum akhir bulan ini.

Katanya, setakat ini KPT telah menerima 269 permohonan dan daripada jumlah itu 65 pelajar mendapat kelulusan untuk menerima biasiswa dengan pelanjutan tempoh pengajian masing-masing.

Beliau berkata, antara keskes yang diberi pertimbang­an itu adalah kerana keperluan kursus tambahan, masalah teknikal seperti pertukaran penyelia dan juga masalah syarat tempoh pengajian.

“Kita membuat pertimbang­an mengikut kes seperti terdapat kes yang menghendak­i pelajar menamatkan pengajian dalam tempoh empat tahun sedangkan tawaran biasiswa adalah selama tiga tahun. Oleh itu, kita bersetuju menyelesai­kan masalah pelajar supaya mereka dapat menyiapkan PhD dengan baik dan balik ke Malaysia dengan tenang,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini malam kelmarin.

Terdahulu, Idris menemui lebih 100 pelajar Malaysia di United Kingdom (UK) di Malaysia Hall di sini bagi menyampaik­an surat kebenaran pelanjutan tempoh pengajian dan biasiswa kepada 34 pelajar.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pesuruhjay­a Tinggi Malaysia ke UK Datuk Ahmad Rasidi Hazizi dan para pegawai kanan kedutaan.

Idris berkata, pemberian biasiswa ekoran pelanjutan tempoh pengajian itu melibatkan semua pelajar PhD termasuk di dalam dan luar negara.

“Kita akan selesaikan masalah pelajar yang membuat permohonan itu dalam tempoh dua bulan sahaja supaya mereka boleh belajar dan menyiapkan PhD masingmasi­ng dengan tenang,” katanya.

Sementara itu, seorang pelajar PhD Malaysia di Oxford University, Hasmila Akmar Omar ketika ditemui berkata beliau amat berterima kasih kepada kerajaan kerana memberi pertimbang­an khas kepada pelajar yang menghadapi masalah pelanjutan tempoh pengajian.

Katanya, kebanyakan pelajar menghadapi masalah un- tuk menyambung pengajian di tahun keempat apabila KPT hanya memberi biasiswa selama tiga tahun sedangkan tempoh pengajian mereka adalah empat tahun.

“Masalah ini timbul sejak tahun 2016 apabila kementeria­n mengeluark­an arahan mengenai pemberian biasiswa adalah selama tiga tahun sahaja walaupun syarat sebelum itu ialah tiga tahun campur enam (bulan) campur enam (bulan),” katanya.

Hasmila yang sedang mengikuti program PhD dalam bidang Kejurutera­an Bioperubat­an berkata dengan kelonggara­n itu, beliau dapat menyambung pengajiann­ya yang akan berakhir dalam beberapa bulan lagi.

Terdapat juga kes di mana pelajar terpaksa berhenti belajar ekoran masalah kewangan setelah tempoh pemberian biasiswa dihentikan pada tahun keempat. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia