Utusan Borneo (Sarawak)

KPDNKK tidak akan ubah mekanisme penentuan harga minyak: Hamzah

-

BATU KURAU: Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) tidak akan membuat sebarang perubahan dalam penentuan mekanisme harga minyak petrol dan diesel, kata menteri berkenaan Datuk Seri Hamzah Zainudin.

Beliau berkata ini kerana mekanisme mingguan yang ditetapkan kerajaan sudah pun diterima rakyat.

Hamzah berkata walaupun harga minyak turun naik antara 7 hingga 8 sen setiap minggu namun, rakyat sudah pun faham dan bersedia dengan perubahan itu.

“Turun naik harga minyak adalah mengikut harga pasaran dunia dan apabila rakyat faham, mereka yang berniaga boleh mengkaji kos perniagaan mereka.

Justeru, kita sebagai rakyat sepatutnya bersyukur dengan apa yang kerajaan lakukan terbaik untuk rakyat ,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Arena Pekan Selasa di sini, semalam.

Projek Arena Pekan Selasa milik Koperasi Pasar dan Perniagaan Batu Kurau Berhad itu membabitka­n kos bernilai RM250,000 siap dibina awal tahun ini.

Sementara itu, Hamzah yang juga Ahli Parlimen Larut menyaranka­n koperasi di negara ini supaya membangunk­an projek untuk membantu anggota menikmati dividen dan bantuan kerajaan kepada koperasi.

“Bagi koperasi yang mempunyai hartanah, kita akan bantu untuk melaksanak­an sebarang projek yang memberi impak ekonomi dan mereka boleh membayar balik pinjaman tersebut bagi membolehka­n pinjaman diberikan pula kepada koperasi yang lain.

“Kita beri pinjaman sebanyak RM150,000 dan sebanyak RM150,000 lagi dalam bentuk geran bantuan kepada kop- erasi untuk memajukan projek di setiap kawasan Parlimen di negara ini,” katanya.

Hamzah berkata terdapat lebih 13,000 koperasi di negara ini dan daripada jumlah itu, sebanyak 31 koperasi telah dibantu tahun lepas manakala 66 akan dibantu pada tahun ini. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia