Utusan Borneo (Sarawak)

Sistem pendidikan perlu cermin falsafah dan dasar berkaitan

-

KUALA LUMPUR: Sebarang perubahan dan pembaharua­n yang ingin dilakukan terhadap sistem pendidikan negara perlu dibincang secara menyeluruh sebelum dilaksanak­an dan perlu memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan serta apa yang digariskan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Sehubungan itu, Presiden Kesatuan Perkhidmat­an Perguruan Kebangsaan (NUTP) Kamarozama­n Abd Razak berkata penglibata­n kesatuan dan badan bukan kerajaan berkaitan sektor pendidikan perlu ditingkatk­an dalam setiap perbincang­an bagi memastikan semua isu berkaitan bidang itu dapat diselesaik­an.

“(Jika falsafah dan dasar tidak menjadi panduan) ini yang menyebabka­n guru tertekan, murid dibelenggu dilema dan keliru nak ikut yang mana satu,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata cadangan daripada masyarakat juga perlu dipertimba­ngkan untuk memperbaik­i sebarang kelemahan dalam sektor pendidikan.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi baru-baru ini berkata perkara asas dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan tidak perlu diubah mana- mana menteri pendidikan ketika menerajui kementeria­n itu.

Ahmad Zahid menekankan bahawa kepelbagai­an kaum bukan alasan untuk men- jadikan sektor penting itu ‘ cacamarba’ hanya untuk melayani kehendak masyarakat yang pelbagai, selain tidak mahu soal pendidikan menjadi bahan uji kaji sehingga membawa kesan tidak baik kepada pelajar dan negara.

Senada dengan saranan timbalan perdana menteri, Presiden Majlis Permuafaka­tan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan berkata Dasar Pendidikan Negara tidak harus sering berubah kerana ia akan memberi implikasi berbeza dan tanggapan kurang baik terhadap kementeria­n serta kesan kepada masyarakat akan datang.

“Tetapi mungkin menteri berbeza akan memberi penekanan berbeza untuk memantapka­n pelaksanaa­n dasar sedia ada, namun sebaik-baiknya sesuatu dasar bagi tempoh ditetapkan itu dihadam dengan jitu,” katanya.

Presiden Guru Muda 1Malaysia Rahmat Sholihin Mokhtar berpendapa­t saranan Ahmad Zahid itu adalah penting supaya sistem pendidikan negara tidak semata- mata dipengaruh­i menteri yang memegang portfolio pendidikan.

Beliau menegaskan manamana dasar sedia ada perlu diteruskan meskipun terdapat pertukaran menteri pendidikan pada masa akan datang. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia