Utusan Borneo (Sarawak)

Cahill berada dalam senarai Van Marwijk

-

SYDNEY, Australia: Jurulatih baharu Australia Bert van Marwijk menamakan skuad pertama beliau sejak mengambil alih tugas Selasa lepas, dengan pemain veteran berusia 38 tahun, Tim Cahill, berada dalam senarai setelah beliau dan kakitangan­nya memantau 100 pemain.

Van Marwijk dilantik sebagai jurulatih pada lewat bulan Januari ekoran peletakan jawatan mengejut Ange Postecoglo­u dan dengan Piala Dunia 2018 di Rusia semakin hampir, beliau menghabisk­an masa memantau pemain Australia yang beraksi di tanahair dan juga di Eropah dan Asia.

Dengan perlawanan persahabat­an menentang Norway di Oslo dan Colombia di London bulan ini, beliau menurunkan skuad awal 29 pemain yang akan dikurangka­n lagi pada minggu hadapan.

Cahill, penjaring gol terbanyak Australia dengan 50 gol, meninggalk­an Liga Australia pada bulan Januari untuk menyertai Millwall dari Liga Kejuaraan di England untuk mendapat tempoh bermain lebih banyak dan menghidupk­an impian beliau beraksi di Piala Dunia yang keempat beliau di Rusia nanti.

Beliau bagaimanap­un jarang diturunkan untuk Millwall tetapi van Marwijk tetap menyenarai­kan beliau, bersama-sama Mile Jedinak (Aston Villa), Jackson Irvine ( Hull City), penjaga gol Brighton, Mathew Ryan dan Tom Rogic (Celtic).

Dan penjaga gol Feyenoord, Brad Jones, dipanggil semula ke dalam skuad pada usia 35 tahun.

“Sejak pelantikan saya sebagai jurulatih Australia, kakitangan dan pencari bakat saya dan juga saya telah memantau lebih dari 100 pemain dalam Liga Australia dan juga liga-liga di seluruh Eropah dan Asia,” kata van Marwijk.

“Kami berasa gembira dengan senarai awal 29 pemain untuk perlawanan menentang Norway dan Colombia dan akan memuktamad­kan senarai akhir minggu hadapan.

“Perlawanan akan datang menentang Norway dan Colombia akan memberikan peluang yang baik kepada pemain untuk memburu tempat ke Rusia.

“Bagaimanap­un, peluang masih ada untuk semua pemain yang tidak dipilih pada perlawanan bulan Mac ini.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia