Utusan Borneo (Sarawak)

PM, menteri Slovakia didesak letak jawatan

Susulan pembunuhan wartawan dan tunang kerana siasat rasuah dalam parti pemerintah

-

BRATISLAVA: Tekanan bertambah kelmarin terhadap perdana menteri dan menteri dalam negeri Slovakia agar meletakkan jawatan, selepas pembunuhan seorang wartawan yang menyiasat mengenai kegiatan rasuah yang dikaitkan dengan parti pemerintah SMER-SD.

Menteri kehakiman, yang berasal dari parti pakatan Most-Hid, turut menuduh Perdana Menteri Robert Fico menjaja teori konspirasi, dalam satu petanda ketegangan yang mungkin berlaku dalam kabinet itu sendiri.

Kelmarin Fico menyatakan satu “cubaan untuk memusnahka­n sepenuhnya negara kita” selepas Presiden Andrej Kiska menyeru bagi perubahan kerajaan yang cepat atau pilihan raya segera.

Fico turut mempersoal­kan kenapa Kiska telah bertemu secara peribadi dengan bilionair Amerika George Soros pada tahun lepas, menyatakan ahli perniagaan itu “seorang lelaki yang memiliki satu nama yang sangat meragukan”.

Itu mendesak Menteri Kehakiman Lucia Zitnanska untuk menyelar semula, menyatakan Fico “telah memutuskan untuk menyerang gerak hati paling rendah seseorang dengan teori konspirasi”.

Wartawan Jan Kuciak terbunuh ketika beliau hendak menerbitka­n satu laporan mengejut mengenai kegiatan rasuah yang dikaitkan dengan mafia Itali.

Pembunuhan itu telah membawa kepada bantahan antirasuah dengan cahaya lilin dan penghormat­an pada minggu lepas serta satu lagi tunjuk perasaan telah dirancang pada Jumaat.

“Hari ini ia adalah jelas ba- hawa Perdana Menteri Robert Fico dan Menteri Dalam Negeri Robert Kalinak tidak menunjukka­n nilai-nilai yang diperjuang­kan oleh ribuan orang di Slovakia dan di dunia” semasa tunjuk perasaan antirasuah, kata penganjur bantahan kelmarin.

Kuciak dan tunangnya Martina Kusnirova, keduaduany­a berusia 27 tahun, ditemui ditembak mati di rumah mereka berhampira­n bandar utama Bratislava pada 25 Februari.

Polis menyatakan kematian Kuciak adalah “kemungkina­n besar” berkaitan dengan siasatanny­a, yang telah disiarkan oleh majikan selepas kematianny­a.

Pihak berkuasa telah menahan beberapa ahli perniagaan Itali yang dinamakan oleh Kuciak pada minggu lepas namun membebaska­n mereka kerana kekurangan bukti. — AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia