Utusan Borneo (Sarawak)

‘Abang Abu’ ditahan palsukan dokumen urusan dengan kerajaan

-

PUTRAJAYA: Seorang lelaki Bangladesh ditahan Jabatan Imigresen kelmarin dipercayai terlibat dengan sindiket pemalsuan dokumen urusan dengan kerajaan.

Ketua Pengarahny­a Datuk Seri Mustafar Ali berkata suspek, dikenali sebagai ‘Abang Abu’, 30, yang aktif kira-kira dua tahun lalu di sekitar ibu negara, ditahan di Kuala Lumpur ketika sedang menunggu untuk menyerahka­n pelekat Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) kepada pelanggan.

“Hasil tangkapan tersebut telah menjumpai dua pelekat PLKS, lima Internatio­nal Driving Permit Republic of Nigeria dan satu lesen memandu Malaysia bersama suspek. Kesemua dokumen tersebut dipercayai palsu,” katanya dalam kenyataan semalam.

Mustafar berkata hasil soal siasat telah membawa pihaknya ke rumah suspek di Jalan Thamby Abdullah, Brickfield­s dan menjumpai dua pelekat PLKS, satu Internatio­nal Driving License Bangladesh, satu Internatio­nal Driving License Sierra Leone, satu EKad dan tiga kad CIDB.

“Turut dijumpai sebuah komputer riba, mesin pencetak, alat pemotong kad, mesin laminating, pemotong pelekat dan sejumlah peralatan yang digunakan untuk menghasilk­an dokumen palsu,” katanya.

Mustafar berkata setiap kad palsu dijual dengan harga RM100 hingga RM150 manakala bagi pelekat PLKS pula RM300 hingga RM500 sekeping.

“Suspek meraih keuntungan sekitar RM8,000 hingga RM10,000 sebulan hasil kegiatan tersebut,” katanya.

Menurutnya, modus operandi suspek ialah dengan menerima tempahan sendiri tanpa melalui orang tengah dan urus niaga dilakukan di restoran- restoran mamak sekitar Brickfield­s.

Suspek ditahan di bawah seksyen 56(1)(l) dan 55D Akta Imigresen 1959/63.

“JIM percaya terdapat banyak lagi sindiket seperti ini sedang giat beroperasi di negara ini memandangk­an permintaan terhadap pelekat PLKS dan Kad CIDB palsu sangat tinggi.

“Justeru, pihak JIM akan melipat gandakan usaha untuk membantera­s kegiatan ini secara berterusan,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia