Utusan Borneo (Sarawak)

Agen saraf VX bunuh Jong Nam: AS Rumusan rasmi kecam Korea Utara bertanggun­gjawab guna senjata kimia paling kuat Pengasas festival muzik mewah Bahamas mengaku tipu pelabur

-

WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) secara rasmi merumuskan kelmarin bahawa Korea Utara membunuh abang sebapa tetapi berlainan ibu kepada Kim Jong Un dengan agen saraf VX yang diharamkan, dan mengecam Pyongyang kerana menggunaka­n senjata kimia di sebuah lapangan terbang antarabang­sa yang sesak.

Kim Jong Nam mati pada Februari tahun lepas, sejurus selepas dua orang wanita menyembur wajahnya dengan cecair ketika dia berjalan dalam lapangan terbang Kuala Lumpur.

Pembunuhan waktu siang yang berani itu mencetuska­n kejutan diplomatik dan kecaman meluas terhadap Korea Utara.

Kedua-dua wanita terbabit, seorang warga Indonesia dan seorang warga Vietnam, kini sedang menghadapi perbicaraa­n di Malaysia di mana mereka dituduh menggunaka­n agen saraf untuk DOUMA: Serangan udara dan pertempura­n sengit menggegark­an daerah pemberonta­k Ghouta Timur di Syria sebelum mesyuarat segera diadakan oleh Majlis Keselamata­n Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam mengenai keganasan yang semakin buruk.

Observator­i Hak Asasi Manusia Syria berkata 805 orang awam – termasuk sekurang- kurangnya 178 orang kanak-kanak – sudah terkorban sejak tentera rejim yang disokong oleh Rusia melancarka­n serangan ke atas daerah yang terkepung itu di luar Damsyik pada 18 Februari lepas.

Rusia turut mengalami kerugian berat kelmarin apabila kementeria­n pertahanan berkata sebuah pesawat pengangkut­an Rusia terhempas ketika melakukan pendaratan di sebuah pangkalan udara di barat Syria, dan membunuh kesemua 39 orang dalam pesawat.

Serangan bom dan pertempura­n di Ghouta Timur, kubu kuat penting pemberonta­k yang terakhir dekat Damsyik, terus berlaku walaupun gencatan senjata selama sebulan dituntut oleh Majlis Keselamata­n lebih seminggu lalu.

Sekurang- kurangnya 24 orang awam maut kelmarin, menurut Observator­i, sebuah badan pemantau yang berpangkal­an di Britain. membunuh Kim Jong Nam, yang hidup dalam buangan di China dan dilihat sebagai pencabar yang berpotensi kepada adiknya.

Kedua- dua wanita berkata mereka telah direkrut untuk mengambil bahagian dalam apa yang mereka sangka adalah program TV gurauan tetapi sebaliknya ditipu untuk tanpa sengaja menjadi pembunuh, dalam satu komplot terperinci oleh sekumpulan ejen Korea Utara yang kemudian meninggalk­an negara ini.

Kelmarin Washington mengumumka­n ia sudah secara rasmi merumuskan VX – agen saraf yang amat kuat sekali – digunakan untuk melakukan pembunuhan itu dan Korea Utara bertanggun­gjawab.

“Kerajaan Korea Utara menggunaka­n agen perang kimia VX untuk membunuh Kim Jong Nam, di lapangan terbang Kuala Lumpur,” jurucakap Jabatan Negara Heather Nauert menyebut

Serangan tidak henti-henti itu mendorong Perancis dan Britain untuk memohon mesyuarat tergempar badan tertinggi PBB secara tertutup semalam untuk membincang­kan kegagalan gencatan senjata.

Tentera kerajaan sudah mara dengan cepat merentasi tanah pertanian di Ghouta Timur sejak seminggu lalu dan merampas kuasa ke atas 40 peratus daerah tersebut setakat awal kelmarin.

Di bandar utama di daerah itu, Douma, serangan udara telah memusnahka­n rumah, seorang wartawan AFP melaporkan.

Pekerja pertahanan awam dalam satu kenyataan.

“Mempamerka­n kebencian secara terbuka terhadap norma sejagat menentang penggunaan senjata kimia ini menunjukka­n sikap tidak peduli Korea Utara dan menggarisk­an bahawa kita tidak mampu untuk membiarkan sebarang jenis program senjata pemusnah besar-besaran Korea Utara,” ujarnya.

Kenyataan itu tidak memberi sebarang maklumat atau bukti tentang bagaimana AS sampai kepada kesimpulan mereka.

Penemuan itu mencetuska­n satu lagi lapisan sekatan ekonomi oleh AS ke atas Pyongyang, ketika Korea Selatan melaporkan bahawa rejim itu bersedia untuk mengadakan rundingan bagi menamatkan kemelut nuklear.

Di bawah undang-undang AS, apabila sesebuah negara atau seseorang pemimpin melanggar larangan ke atas senjata kimia dan biologi, larangan import dikenakan ke yang keletihan kelmarin mengambil kesempatan daripada keadaan tenang selama beberapa jam untuk mengeluark­an mayat seorang penduduk, yang maut dalam serangan bom beberapa hari lalu, daripada sebuah bangunan yang runtuh.

Kira- kira 400,000 penduduk di Ghouta Timur hidup di bawah kepungan kerajaan sejak 2013, dan menghadapi kekurangan makanan dan ubat-ubatan yang serius malah sebelum operasi terkini bermula lagi.

Sebanyak 46 trak bantuan memasuki kawasan itu Isnin lepas buat pertama kali sejak atas produknya, tetapi Korea Utara sudah diletakkan di bawah sekatan AS dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang ketat, dan keputusan kelmarin tidak akan memberi impak.

Abang Kim Jong Un pernah dilihat sebagai pewaris semula jadi kepada bapa mereka Kim Jong Il, dan beberapa laporan membayangk­an bahawa China mungkin mengasuhny­a untuk menggantik­an adiknya jika berlaku krisis.

Perbicaraa­n yang sedang diadakan di Malaysia mendengar keterangan bahawa Kim Jong Nam menyuaraka­n kebimbanga­n mengenai nyawanya beberapa bulan sebelum kematianny­a.

Beliau menghabisk­an kebanyakan waktunya di hab perjudian Macau di China dan ia tidak jelas kenapa beliau mungkin telah meninggalk­an keadaan yang agak selamat di bawah perlindung­an China untuk pergi ke Malaysia jika beliau berpendapa­t nyawanya dalam bahaya. operasi serangan bermula tetapi terpaksa memendekka­n penghantar­an mereka dan meninggalk­an kawasan tersebut kerana serangan bom yang sengit.

Hampir separuh makanan yang dibawa oleh konvoi itu tidak dapat dihantar dan pihak berkuasa Syria menurunkan sebahagian bekalan perubatan dan kesihatan dari trak, kata PBB.

Dalam satu kenyataan kelmarin Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres berkata beliau “menyeru kepada semua pihak untuk segera membenarka­n akses yang selamat dan tanpa hambatan bagi konvoi selanjutny­a untuk

Kesimpulan Jabatan Negara mengenai penggunaan agen saraf VX dibuat ketika polis antipengga­nas di Britain menyiasat kemungkina­n berlakunya keracunan seorang bekas perisik Rusia di bandar sepi Salisbury.

Sergei Skripal, seorang bekas kolonel perisikan tentera yang didapati bersalah di Rusia atas tuduhan mengintip untuk Britain dan kemudian dibebaskan dalam satu pertukaran perisik, dijumpai tidak sedarkan diri di atas sebuah bangku panjang di bandar Inggeris tersebut di sisi anak perempuann­ya.

Kedua-dua mereka berada dalam keadaan kritikal.

Kes itu segera mengundang perbanding­an dengan Alexander Litvinenko, seorang bekas perisik yang mati akibat keracunan polonium radioaktif di London pada 2006. Satu inkuiri Britain memutuskan pada 2016 bahawa Putin “kemungkina­n meluluskan” pembunuhan itu. — AFP menghantar bekalan yang amat penting kepada ratusan ribu orang yang amat memerlukan­nya”.

Beliau menggesa semua pihak yang berperang untuk membenarka­n trak bantuan kembali bagi penghantar­an kedua menurut rancangan ke Douma pada Khamis (waktu tempatan).

Orang awam di kawasan itu menggunaka­n gencatan dalam serangan udara untuk keluar dari bilik bawah tanah dan mengumpul keperluan asas daripada sisa rumah mereka.

Ada yang mengumpul serpihan perabot yang musnah dalam serangan untuk digunakan sebagai bahan bakar atau dijual kepada jiran mereka.

Seorang pemberita AFP di Hammuriyeh berkata serangan udara masih berlaku ke atas bandar itu kelmarin.

Serangan itu berlaku selepas kira-kira 18 orang mengalami kesukaran bernafas di bandar itu ekoran serangan di sana lewat Isnin lepas, Observator­i melaporkan.

Ia tidak tahu apa puncanya.

“Orang yang kami temui di sini telah menempuh perkara yang tidak dapat dibayangka­n. Mereka kelihatan keletihan,” kata Pawel Krzysiek dari Jawatankua­sa Palang Merah Antarabang­sa selepas konvoi bantuan menamatkan misi Isnin lepas. — AFP NEW YORK: Usahawan di sebalik festival muzik mewah di Bahamas yang mengalami kegagalan yang huru-hara kelmarin mengaku dia menipu pelabur dengan menggembar- gemburkan kesihatan kewanganny­a.

Billy McFarland, 26, bersetuju di mahkamah persekutua­n di New York untuk melepaskan AS$26 juta (RM96.2 juta) dan mengaku bersalah atas dua tuduhan melakukan penipuan dalam talian, dakwaan yang ada kaitan dengan penipuan kewangan, pendakwa raya menyebut dalam satu kenyataan.

Dia berdepan dengan hukuman penjara selama 20 tahun bagi setiap tuduhan tetapi dijangka menerima hukuman penjara lebih singkat kerana mengaku bersalah.

McFarland merupakan kuasa di sebalik Festival Fyre, yang melabel diri sebagai percutian mewah yang mutlak di tengah-tengah pasaran yang pesat membangun untuk acara muzik.

Ratusan orang yang mahu berpesta pergi ke Bahamas, ada yang membayar lebih AS$ 100,000 ( RM370,000) seorang, tetapi sebaliknya menjumpai khemah yang pasti kelihatan sesuai di kem bantuan serta hidangan makanan yang hanya berupa sandwic biasa.

Pendakwa raya berkata McFarland berulang kali memberi gambaran yang palsu mengenai dirinya untuk membina syarikat teknologin­ya Fyre Media dan festival yang malang itu.

Dia memalsukan penyata untuk menunjukka­n kepada SYDNEY: Bekalan bantuan yang amat penting akhirnya memasuki kawasan di Papua New Guinea (PNG) yang dimusnahka­n oleh gempa bumi kuat, kata Perdana Menteri Peter O’Neill, manakala satu lagi gegaran berukuran 6.7 menggegark­an wilayah itu semalam.

Sekurang- kurangnya 67 orang mati dalam gempa awal di kawasan pedalaman negara Pasifik itu yang bergunungg­anang pada 26 Februari lepas, menurut Persatuan Palang Merah, dengan 500 orang yang cedera dan 17,000 lagi kehilangan tempat tinggal.

Bantuan belum lagi sampai ke kawasan terpencil di wilayah- wilayah Southern Highlands, Western, Enga dan Hela, dengan kejadian tanah runtuh, jalan rosak dan puluhan gegaran susulan yang menghambat usaha.

Namun O’Neill memberitah­u pemberita, makanan, air dan ubat-ubatan sudah mula masuk, dengan pesawat yang membawa bekalan ke pelabur bahawa syarikatny­a mendapat jutaan dolar daripada April 2016 hingga Februari 2017 menerusi tempahan bakat, yang sebenarnya mengaut hanya AS$57,443 ( RM212,540) sahaja, kata pendakwa raya.

Pejabat Peguam Amerika Syarikat berkata sekurangku­rangnya 80 orang pelabur menjadi mangsa skimnya, dengan mengalami kerugian melebihi AS$24 juta (RM88.8 juta).

McFarland juga bercakap besar tentang Magnises, sebuah kelab swasta dan kad kredit yang khusus untuk golongan milenial, kata pendakwa raya.

Dia memberitah­u pelabur bahawa dua menjual Magnises dengan harga AS$40 juta (RM148 juta) sedangkan hakikatnya tidak ada penjualan yang berlaku, kata mereka.

McFarland turut berdepan dengan tindakan undang-undang oleh pengunjung festival yang berkata mereka telah ditipu.

Ramai pengunjung festival memaparkan gambar dalam media sosial yang menunjukka­n suasana kucar-kacir ketika mereka tiba, yang membawa kepada ejekan dalam talian mengenai harga tinggi yang dibayar oleh ramai orang.

Kerajaan Bahamas, sebuah negara yang mempunyai lebih 700 buah pulau dan teluk di mana pelanconga­n merupakan industri terbesar, memohon maaf dan membantu dalam evakuasi – tetapi menegaskan ia tidak terlibat secara langsung dalam acara berkenaan. — AFP lapangan terbang di Moro dan Mendi di Southern Highlands.

“Kami kini sedang dalam proses untuk menghantar bekalan kecemasan,” katanya lewat kelmarin.

“Sejak beberapa hari lalu, kami telah bekerja dengan kerajaan Australia, Exxon(Mobil), Oil Search dan Ok Tedi khususnya, untuk memastikan bantuan segera yang diperlukan oleh masyarakat dihantar.”

Australia dan New Zealand telah menjanjika­n bantuan manakala Israel sudah menghantar 40 penjana elektrik untuk membantu memulihkan tenaga elektrik.

Permukaan yang sukar menyukarka­n usaha untuk menghantar bekalan bantuan dan Persatuan Palang Merah sedang berusaha untuk sampai ke daerah Nipa-Kutubu dekat pusat gempa untuk menilai kerosakan dan keperluan, kata setiausaha agung kumpulan itu di PNG, Uvenama Rova. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SELAMATKAN DIRI: Penduduk lari mencari tempat berlindung di Hamouria ketika tentera rejim membedil kawasan dikuasai pemberonta­k di wilayah Ghouta Timur kelmarin.
— Gambar AFP SELAMATKAN DIRI: Penduduk lari mencari tempat berlindung di Hamouria ketika tentera rejim membedil kawasan dikuasai pemberonta­k di wilayah Ghouta Timur kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia