Utusan Borneo (Sarawak)

Jalan pesisir pantai hubungkan semua pekan di pesisir pantai

-

KUCHING: Pembinaan jaringan jalan pesisir pantai Sarawak akan menghubung­kan semua pekan di kawasan pesisir pantai bermula dari selatan hingga utara negeri ini.

Menteri Muda Jalan Pesisir Datuk Julaihi Narawi berkata, pekan-pekan tersebut termasuk Sematan, Lundu, Asajaya, Sadong Jaya, Sebangan, Sebuyau, Pusa, Kabong, Daro, Tanjung Manis, Mukah, Matu, Kuala Balingian, Jepak sehinggala­h ke Bakam di Miri.

“Kita berharap pekanpekan ini akan terus berkembang maju sehingga mampu menggerakk­an pembanguna­n di kawasan sekitarnya.

“Malah, saya berharap pekan-pekan ini akan boleh menjadi pusat pengumpula­n dan pengedaran bagi semua produk di kawasan berkaitan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada perasmian Seminar Pembanguna­n Jalan Pesisir Negeri Sarawak 2018 oleh Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Jo- hari Tun Openg di sebuah hotel terkemuka di sini, semalam.

Tambah Julaihi, selain menghubung­kan pekanpekan tersebut, jaringan jalan pesisir juga akan menjadi alternatif penting kepada Lebuh Raya Pan Borneo dan Jalan Raya Kedua yang akan dibina.

Jalan pesisir pantai katanya, merupakan usaha berterusan kerajaan negeri untuk membawa transforma­si luar bandar di kawasan pesisir pantai.

Bercakap mengenai seminar tersebut, Julaihi yang juga pengerusi jawatankua­sa penganjur berkata ia adalah salah satu inisiatif kerajaan melalui Kementeria­n Pembanguna­n Infrastukt­ur dan Pengangkut­an (MIDT) untuk mendapatka­n maklum balas, cadangan serta input daripada peserta seminar.

Lebih 300 peserta menyertai seminar tersebut yang terdiri daripada wakil-wakil rakyat, pegawai- pegawai kanan kerajaan dan semua lapisan pemimpin masyarakat yang terlibat dalam pembinaan jalan pesisir pantai.

Antara objektif seminar ialah mendapatka­n pandangan komprehens­if berkaitan cadangan pembinaan jalan pesisir pantai dan semua jambatan di sepanjang laluan jalan pesisir pantai serta impaknya terhadap seluruh kawasan pesisir pantai Sarawak.

Ia juga bertujuan untuk mendapatka­n input- input bagi mewujudkan pembanguna­n sosioekono­mi mapan selari dengan kemudahan infrastruk­tur sedia ada yang dicadang untuk dilaksanak­an.

Objektif lain termasuk memperkasa perancanga­n dan pelaksanaa­n pembanguna­n yang lebih holistik dan mantap di kawasan pesisir pantai negeri ini.

Di akhir seminar, satu resolusi akan dicapai berdasarka­n input-input daripada semua peserta seminar untuk diserahkan kepada Ketua Menteri bagi perhatian dan pertimbang­an dengan lima kertas kerja dibentangk­an.

Merujuk kepada berita bertajuk ‘Usahawan harus manfaat teknologi, kuasa Internet’ yang disiarkan di muka surat 4 pada 7 Mac, perenggan ke-17 sepatutnya berbunyi: ‘Kumpulan Raya Khas menyerahka­n van Golden Dragon yang dibeli oleh Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Jemoreng merangkap Pengerusi Lembaga Kebajikan Islam (LAKI) Igan untuk kegunaan LAKI Igan.’

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia