Utusan Borneo (Sarawak)

Permulaan baik Goh V Shem, Tan Wee Kiong pada Kejohanan Terbuka Badminton Jerman

-

KUALA LUMPUR: Pasangan beregu utama negara, Goh V Shem-Tan Wee Kiong mara ke pusingan kedua dalam kejohanan Badminton Terbuka Jerman di Mulheim-An-Der-Rhur, Jerman pada hari Selasa (awal Rabu waktu Malaysia).

Pemegang pingat perak pada Sukan Olimpik Rio 2016 itu, bagaimanap­un perlu bekerja keras sebelum meraih kemenangan dengan 21-16, 17-21 dan 21-16 mengalahka­n pasangan pilihan dari Jepun, Hiroyuki EndoYuta Watanabe pada perlawanan pusingan pertama di Innogy Sporthalle, menurut laman web Persatuan Bad- minton Dunia (BWF);www. bwfbadmint­on.com.

Pasangan beregu negara Ong Yew Sin-Teo Ee Yi pula menunjukka­n saingan hebat menentang pasangan pilihan keempat Taiwan, Lee Jhe- Huei- Lee Yang sebelum tewas 21-17, 15-21 dan 20-22.

Pasangan beregu campuran negara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying yang juga pasangan pilihan keenam berhadapan dengan nasib sama apabila tewas 19-21 dan 18-21 kepada pasangan Indonesia, Praveen JordanMela­ti Daeva Oktavianti pada perlawanan pembukaan.

Tumpuan negara pada perseorang­an wanita berakhir apabila dua pemain yang tinggal - Goh Jin Wei dan Soniia Cheah dikalahkan pemain lawan ketika pusingan pembukaan.

Jin Wei kalah 15-21 dan 10-21 kepada pemain pilihan ketujuh Sayaka Sato, manakala Cheah tewas dengan pemain pilihan keempat dari China, Chen Yufei dengan mata 11-21 dan 13-21.

Malaysia bagaimanap­un tidak menghantar wakil untuk acara perseorang­an lelaki dan beregu wanita pada kejohanan untuk merebut US$150,000 (RM585,936) itu. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia